Franchise alapfogalmai

dátum 2005-06-12 idő 16:05

A franchise, mint házasság

A világon évente több százezer vállalkozást indítanak útjára, ezeknek egy része új vállalkozás, más része átvett, vagy újraindított vállalkozás. A vállalkozások jelentős része a kereskedelem illetve a szolgáltatások területén kezdett el tevékenykedni. Nemzetközi viszonylatban, általában, az indulást követő öt éven belül tönkre megy a függetlenek 70%-a (Egyesült Államokbeli adat, ahol a franchise-nak igen komoly hagyománya van), viszont a franchise átvevőknek mindössze 7-8%-a kényszerül üzlete bezárására. Tehát a csatlakozás egy franchise-hálózathoz annyit jelent, hogy a vállalkozó a "sikeresek klubjához" csatlakozik.

A franchise európai meghatározása szerint a franchise egy megegyezés, ami által egy vállalkozás, a franchise-átadó, megállapodásra jut egy másikkal, a franchise-átvevővel, egy közvetett vagy közvetlen kompenzációért cserébe, hogy kereskedelmi vagy meghatározott szolgáltatások használati jogát átadja.

Ennek ki kell terjednie legalább:
- név vagy márkanév használatára, közös megjelenésre az eladóhelyiségekben és/vagy a szállítójárműveken,
- a know-how átadására,
- valamint egy folyamatos szakmai, kereskedelmi segítségnyújtásra, támogatásra, a szerződés teljes ideje alatt az átadótól az átvevőnek.

A franchise-t képzeljük el egy üzleti házasságként, amely szerződéssel jön létre egymástól független vállalkozók között, és hosszú távra szól. A házasság bár azt mondjuk, hogy egy életre köttetik, a franchise-szerződés is mindenképpen hosszabb időtartamra szól. A szerződés arra is kitér, hogy ezt milyen feltételekkel lehet megszüntetni, meghosszabbítani vagy értékesíteni. 
Az ötletnél többre van szükség, egy üzleti megvalósítás kell és nemcsak az értékesítéskor, az induláskor számít támogatásra az átvevő, hanem ezt hosszútávon kell a részére biztosítani. A franchise-gazdától pedig elvárható, hogy az élet változásait ő folyamatosan kövesse és tartsa karban ezt a házasságot. Ha megvan a kölcsönös érdekeltség, akkor tulajdonképpen hűséget és lojalitást is elvár a felektől.

Franchise-átvevővé válni, vagy egy hálózathoz csatlakozni egyrészt pénzügyi befektetést, másrészt személyes befektetést jelent, ami magában hordozza a vállalatalapításhoz kötött feltételeket is. A vállalatalapítás még mindig a legszebb szakmai kaland. Kalandról beszélni persze egy kicsit erős, de minden vállalatalapító azt mondja, hogy az adrenalin szintje nagyon sokszor megemelkedik, és a siker nyújtotta élmény óriási hajtóerő. Az elinduláshoz mindenképpen szükségesek olyan előkészületek, amelyekkel a kockázatokat elviselhetővé tudjuk tenni. Ugyanakkor a hibázás lehetősége nem lehet a projekt része, mint egy expedíció esetében. Felkészülni, ez annyit jelent, hogy egy olyan tevékenységi területet választunk, amely legjobban illeszkedik személyes képességeinkhez egyúttal olyan projektet kell választanunk, amelyet pénzügyi lehetőségeink valamint az esetleges társak - akik végig segítenek minket a vállalkozás alatt, fedezni tudnak. És végül, de nem utolsó sorban, létre kell hozni egy elhivatott csapatot, amely rendelkezik mindazon képességekkel, mely sikerre tudja vinni a vállalkozást. 
Három fontos szakasz van, amelyet az előkészítés során meg kell tenni:
- kiválasztani a vállalkozó számára legmegfelelőbb szektort,
- biztosítani a finanszírozást,
- kiválasztani a megfelelő munkatársakat. 

Persze nem szabad azt a lényeges elemet sem elfelejteni, amit egyedül Ön tud meghatározni: a családja kész-e Önt követni vagy egyedül hagyja ebben a kalandban, tudva, hogy az elkövetkező időszakban a családi költségvetés jelentős részével fog gazdálkodni, a munkaideje jelentősen nagyobb lesz, mint egy alkalmazotté és hogy a hétvégeken, nyaraláskor és estéken sem biztos, hogy a családja rendelkezésére tud állni. 

Amennyiben Ön már tudja hogy melyik az a franchise-vállalkozás, amelyben el szeretne indulni, a következő feladata az, hogy a franchise-rendszergazda is megbizonyosodjon arról, hogy Ön a számára ideális partner. Akár a magyar, akár a külföldi sikeres franchise-hálózatok komolyan átvilágítják az újonnan belépő partnert. Ha már a franchise-nál házasságot említettünk, egy házasság előtt is többször megfontoljuk, hogy az általunk kiválasztott partner hosszútávon megfelelő lesz-e.
A franchise-tanácsadók segítenek abban, hogy Önt felkészítsék erre a "házasságra". Azok a jelöltek komoly átvilágításon, szűrésen vesznek részt, akik jelentkeznek irodánkban, hogy csatlakozni szeretnének az általunk képviselt egyik nagy nemzetközi franchise-hálózathoz.
Ezek a konzultációk a jelöltek számára is hasznosak, hiszen a kérdőívek valamint a személyes beszélgetés után letisztult elképzelésekkel folytatják a további keresést, amennyiben nem rájuk esik az adott hálózatnál a választás.

Számos helyen lehet már franchise lehetőségeket keresni. Széles tárházból választhatunk, sőt vannak olyan franchise-hálózatok, melyek olyan szolgáltatásokat kínálnak, amelyek újdonságszámba mennek a magyar piacon.

Mint a világ legtöbb országában, Magyarországon is működik Franchiseportál, amely az aktuális híreket és a terjeszkedni kívánó hálózatokat nagy számban tartalmazza. Emellett évek óta megrendezésre kerül a Budapesti Franchise Kiállítás, idén novemberben már a Budapesti Vásár Központ területén, ahol több mint száz rendszergazdával találkozhat személyesen. Számos lehetőséget találhatunk az Interneten is, viszont aki franchise-ajánlatokat olvas, legyen mindig kritikus. Nézze meg, mi az, ami már megvalósult, amire már tapasztalati adatok vannak és mi az, ami tulajdonképpen csak terveket és elképzeléseket tartalmaz. A franchise-átvevőnek nagyon sok esetben nem kell az adott területen szakértőnek lennie, sokkal inkább a jó szervezői, kereskedelmi és vezetői képességekkel kell rendelkeznie, hiszen ő egy vállalkozást fog irányítani.

Ajánlott a piacon lévő franchise-partnereknél tájékozódni, további információkat beszerezni a számunkra tetszetős franchise-hálózatról. Sajnos volt már rá példa, hogy a franchise-rendszergazda megtiltotta az új belépőnek, hogy már egy működő egységnél szerezzen információt és tájékozódjon a hálózatról. De például a francia virágbolt hálózatnál, a Le Jardin des Fleurs-nél a meglévő egységek közül kerül kiválasztásra az a "keresztszülő" aki segít bevezetni az új belépőt a rendszerműködésébe és megtanítja az üzletmenet csínját-bínját a leendő átvevőnek.

Amennyiben Ön azon gondolkozik, hogy egy olyan nemzetközi hálózat magyar mester franchise-partnere legyen, aki még nincs jelen a piacon, az Ön számára a külföldi cég területi exkluzivitást biztosít és Ön lesz felelős a teljes magyarországi franchise-hálózat kiépítéséért. A külföldi hálózatok többsége ezt a megoldást választja, de vannak ez alól kivételek is, mint például az amerikai Subway gyorsétterem lánc, akihez csak franchise-partnerként lehet csatlakozni, hiszen nem ad el mester franchise-jogokat.

Általában a franchise-átvevőnek számolnia kell belépési díjjal, valamint a beruházási tőkeigénnyel (teljes befektetés), ami szektoronként, rendszergazdánként valamint országonként is jelentős szórást mutat. A teljes beruházási tőkeigény magában foglalja a franchise belépési díjat, valamint az üzlet beindításához szükséges befektetéseket is. Itt gondolhatunk az üzlethelyiség megszerzésére, kialakítására, valamint az induló árukészlet megszerzésére is. A franchise-rendszer további működése során felmerülnek egyéb, a rendszergazda számára fizetett díjak, ilyen még royalty (forgalmi jutalék), valamint a központi reklámköltséghez való hozzájárulás. Ezek a díjak az éves árbevétel néhány százalékát teszik ki.



vissza a hírekhez


Kiemelt hírek

összes hír
A régió szennyesére pályázik a magyar mosoda-hálózat
dátum 2018-04-16 idő 12:23

Az önkiszolgáló mosodák térnyerését jól szemlélteti, hogy a Bubbles, több mint 50 ezer regisztrált felhasználóval rendelkezik.



Legolvasottabb hírek

összes hír


Franchise tanácsadás

További hírek

A know-how meghatározása
dátum 2012-12-14 idő 17:46

A "know-how" nem szabadalmaztatott tapasztalati információk olyan csomagját jelenti, amely a gyakorlat és a Franchise Rendszergazda ellenőrző vizsgálatának eredményeként jön létre és amely titkos (2), értékkel bíró (3) és azonosított (4).

Védjegy, márka, branding
dátum 2012-12-14 idő 17:45

A franchising termékek és/vagy szolgáltatások és/vagy technológia piacra juttatásának (marketingjének) olyan rendszere, amely jogilag és pénzügyileg különálló és független vállalkozások, a Franchise Rendszergazda (Franchisor) és Egyéni Franchise Vállalkozói (Egyéni Franchisee) közötti szoros és folyamatos együttműködésén alapul...

A franchise működési kézikönyv
dátum 2012-12-14 idő 17:43

A rendszergazdának át kell adnia franchise partnerei számára üzleti tudását (know-how), tapasztalatát, amelyet megfelelően dokumentálnia kell. Egy franchise kézikönyv elsődleges szerepe, hogy támogassa az átvevő üzleti vállalkozásának működését, megkönnyítse annak munkáját.

A franchise szerződés
dátum 2012-12-14 idő 17:41

Ahhoz, hogy Ön franchise átvevővé válhasson, jogi megállapodást kell kötnie a franchise átadóval. Ez az írásban foglalt megállapodás a franchise szerződés.A franchise szerződés három alapvető szempontot tartalmaz...

A franchise előnyei és hátrányai
dátum 2012-12-14 idő 17:36

Mi adja az alapvető motivációt egy franchise hálózathoz való csatlakozáshoz? A franchise-ban az átvevő nemcsak egy ismert márkanevet és egységes arculatot vesz át, hanem a rendszergazda kidolgozott üzleti modelljét, tapasztalatát, tudását, valamint hírnevét. Ez valódi garanciát jelent.