Franchise alapfogalmai

dátum 2012-12-14 idő 17:46

A know-how meghatározása

 

(részlet a Franchise vállalkozás c. könyvből - szerző: dr. Mandel Katalin)
 
Know-how (1)
 
A "know-how" nem szabadalmaztatott tapasztalati információk olyan csomagját jelenti, amely a gyakorlat és a Franchise Rendszergazda ellenőrző vizsgálatának eredményeként jön létre és amely titkos (2), értékkel bíró (3) és azonosított (4).
 
Titkos (2)
 
A "titkos" annyit jelent, hogy a know-how, mint a komponensek pontos elrendezésének és összeillesztésének együttese, nem általánosan ismert, vagy könnyen hozzáférhető; nem korlátozott egy szűk értelemben arra, hogy a know-how minden egyes komponensének teljesen ismeretlennek és hozzáférhetetlennek kell lennie a Franchise Rendszergazda üzleti vállalkozásán kívül.
 
Értékkel bíró (3)
 
Az "értékkel bíró" azt jelenti, hogy a know-how olyan információt tartalmaz, amely fontos a termék vagy a szolgáltatás nyújtásának végfelhasználó részére történő értékesítéséhez, és különösen olyat, amely a termék feldolgozására vagy a szolgáltatás nyújtásával kapcsolatos, a fogyasztóval való foglalkozás módszerére, az ügyvitelre és a pénzügyi menedzsmentre vonatkozik; a know-how-nak hasznosnak kell lennie a Franchise Vállalkozó részére azáltal, hogy a szerződés aláírásának idején alkalmas a Franchise Vállalkozó versenyhelyzetének kihasználására, különösen azáltal, hogy javítja a Franchise Vállalkozók teljesítményét, illetve segíti őket abban, hogy új piacon jelenjenek meg.
 
Azonosított (4)
 
Az "azonosított" azt jelenti, hogy a know-how-nak egy megfelelően tömör módon írásban rögzítettnek kell lennie, lehetővé téve annak ellenőrzését, hogy az kielégíti-e a titkosság és értékes tartalom kritériumát; a know-how leírása a franchise szerződésben, vagy egy különálló dokumentumban ismertethető, vagy bármilyen más, megfelelő formában rögzíthető.
 
*  *  *
 
A franchise a maga működésében, a know-how szigorú átadásával, a betanítással, folyamatos képzéssel egy igazi adaptációs stratégia. Örvendetes tény, hogy Magyarországon sok külföldi hálózat van jelen és egyre több magyar hálózat lépi át az országhatárt és terjeszkedik külföldön tanulva és tovább adva a vállalkozás, vállalkozásalapítás művészetét.
 
A franchise önmagában még nem garancia a sikerre, a sikerhez szükséges tényezőket figyelembe kell venni ahhoz, hogy a lehető legkisebbre csökkentsük az esetleges kudarc kockázatát. A rendszergazda nem csupán „átad" egy terméket vagy szolgáltatást a franchise átvevőnek.
Az Európai Etikai Kódex szerint át kell adnia a jogokat a márkanév használatára vonatkozóan, úgyszintén a többi megkülönböztető jelzést illetően, amiről a fogyasztó azonosítani tudja a terméket.
Továbbá biztosítania kell a tapasztalatból származó tudást, a know-how-t, a technikai és kereskedelmi módszereket és folyamatokat. Ennélfogva egy átfogó üzleti tudást képes nyújtani az átvevő számára, aki ennek birtokában nagy magabiztossággal léphet be a hálózatba.


vissza a hírekhez


Kiemelt hírek

összes hír
Franchise Börze - Ahol tuti recepteket találhat egy sikeres vállalkozáshoz!
dátum 2018-01-10 idő 13:30

2018. február 1-én újra franchise kiállítást szervez a Magyar Franchise Szövetség.



Legolvasottabb hírek

összes hír


Franchise tanácsadás

További hírek

Védjegy, márka, branding
dátum 2012-12-14 idő 17:45

A franchising termékek és/vagy szolgáltatások és/vagy technológia piacra juttatásának (marketingjének) olyan rendszere, amely jogilag és pénzügyileg különálló és független vállalkozások, a Franchise Rendszergazda (Franchisor) és Egyéni Franchise Vállalkozói (Egyéni Franchisee) közötti szoros és folyamatos együttműködésén alapul...

A franchise működési kézikönyv
dátum 2012-12-14 idő 17:43

A rendszergazdának át kell adnia franchise partnerei számára üzleti tudását (know-how), tapasztalatát, amelyet megfelelően dokumentálnia kell. Egy franchise kézikönyv elsődleges szerepe, hogy támogassa az átvevő üzleti vállalkozásának működését, megkönnyítse annak munkáját.

A franchise szerződés
dátum 2012-12-14 idő 17:41

Ahhoz, hogy Ön franchise átvevővé válhasson, jogi megállapodást kell kötnie a franchise átadóval. Ez az írásban foglalt megállapodás a franchise szerződés.A franchise szerződés három alapvető szempontot tartalmaz...

A franchise előnyei és hátrányai
dátum 2012-12-14 idő 17:36

Mi adja az alapvető motivációt egy franchise hálózathoz való csatlakozáshoz? A franchise-ban az átvevő nemcsak egy ismert márkanevet és egységes arculatot vesz át, hanem a rendszergazda kidolgozott üzleti modelljét, tapasztalatát, tudását, valamint hírnevét. Ez valódi garanciát jelent.

A franchise, mint többszereplős üzleti vállalkozás
dátum 2012-12-14 idő 17:14

A franchise többszereplős üzleti vállalkozás. Az ilyen típusú rendszerek a terjeszkedni vágyó, sikeres cégektől indulnak, ők a hálózat irányítói. Csatlakozó partnereik az adott márkanevet és a vállalkozási rendszer használatának jogát kapják.