Franchise alapfogalmai

dátum 2007-03-12 idő 17:02

Barabú – egy jól működő franchise bukása

A spanyol eredetû, egyedi ruházattal foglalkozó franchise-hálózat 1996-ban jött be Magyarországra. A koncepció alapjául az szolgált, hogy a vásárló meg-tervezheti saját pólóját, nadrágját és szinte bármilyen ruhadarabját, amelyet a helyszínen elkészítenek. Harminc féle színben több száz mintából lehet választani, amelyet 10 másodperc alatt nyomnak rá egy speciális gép segítségével a ruhadarabra. 

Az elsõ itthoni egység soproni megnyitását követõ három hónap alatt több mint 4000 pólót értékesítettek, ami meghaladta a 12 millió forintos bevételt. Nyolc év elteltével már egyetlen üzlettel sem rendelkezett a hálózat, annak ellenére, hogy az évek alatt a budapesti egységek mellett több vidéki üzletet is kiépítettek a franchise szabályai szerint. Budapesten 4 üzlettel dolgoztak, többek között a Váci utcában és a Duna Plázában, vidéken pedig Pécsett, Debrecenben, Nyíregyházán, illetve a legsikeresebb helyszínen, Sopronban. Emellett nyaranként Siófokon is jelen voltak. Ám utolérte õket a magyar átok, a honi piac áldatlan állapota. 

A spanyol rendszergazdával kötött megállapodás szerint eredetileg 10-15 egység nyitását vették tervbe az induláskor, ebbõl négy budapesti és több vidéki üzlet meg is valósult, ám néhány komoly akadályba ütköztek. A cég magyar honlapja szerint még két üzletük a ruházati szegmens szereplõje, de a Barabúnak valójában már két éve nincsenek aktív egységei. A cégvezetõ szerint újjá lehetne éleszteni itthon a Barabú üzletláncot, ha találnának egy tõkeerõs befektetõt, aki felkarolná a koncepciót az esetleg már meglévõ profilja mellé. Ésszerû magyarázat A jelenlegi helyzet kialakulását a cég vezetõje több tényezõvel magyarázta. Egyrészt a magyarországi gazdasági körülmények és a piac ellehetetlenülése nem tette lehetõvé a hosszú távú talpon maradást. Elmondása szerint a piaci szegmensben uralkodó üzleti viszonyok nem kedveznek az itthoni ruházati üzletágnak. Ez alatt érthetjük az olcsó és silány minõségû, fõként kínai termékek piaci jelenlétét, amelyek alacsony árfekvésével nem tudtak versenyre kelni a cég egyébként jó minõségû, és nem is horribilis áron forgalmazott termékei. Ehhez járult a hálózat egyedi termékeinek hamisítása. Több vonalon is átvették – természetesen minden jogalap nélkül – a Barabú termékekhez feltûnõen hasonlító termékek, minták forgalmazását egyes üzletek. "Valószínûleg ugyanez a társaság máshol is terjesztette az úgynevezett koppintott termékeket, így a Tesco és a CBA egységeiben is kaphatóak voltak" - mesélte. 

Rossz minõségû pólókra nyomták rá a Barabú különleges mintáit, amely hamar tönkrement a mosásban, ezáltal rombolva a cég hitelét. Mintegy másfél éves bírósági hercehurca után sikerült elérniük, hogy nekik ítéljék az õket természetesen megilletõ jogokat, a vétkes hamisító üzlet részére pedig 44 ezer forintos büntetést szabtak ki. Mindezt másfél év után. A Barabú példája is jól mutatja, hogy miként bukhat meg egy jól mûködõ hálózat a hazánkban uralkodó piaci állapotok miatt. Amikor a koncepció spanyol rendszergazdája – akitõl egyébként semmilyen segítséget nem kapott a magyar átvevõ – hazánkba látogatott és ráébredt, hogy milyen viszonyok uralkodnak itt, s komolyan megdöbbent. 

- Berka -



vissza a hírekhez


Kiemelt hírek

összes hír
A régió szennyesére pályázik a magyar mosoda-hálózat
dátum 2018-04-16 idő 12:23

Az önkiszolgáló mosodák térnyerését jól szemlélteti, hogy a Bubbles, több mint 50 ezer regisztrált felhasználóval rendelkezik.



Legolvasottabb hírek

összes hír


Franchise tanácsadás

További hírek

A know-how meghatározása
dátum 2012-12-14 idő 17:46

A "know-how" nem szabadalmaztatott tapasztalati információk olyan csomagját jelenti, amely a gyakorlat és a Franchise Rendszergazda ellenőrző vizsgálatának eredményeként jön létre és amely titkos (2), értékkel bíró (3) és azonosított (4).

Védjegy, márka, branding
dátum 2012-12-14 idő 17:45

A franchising termékek és/vagy szolgáltatások és/vagy technológia piacra juttatásának (marketingjének) olyan rendszere, amely jogilag és pénzügyileg különálló és független vállalkozások, a Franchise Rendszergazda (Franchisor) és Egyéni Franchise Vállalkozói (Egyéni Franchisee) közötti szoros és folyamatos együttműködésén alapul...

A franchise működési kézikönyv
dátum 2012-12-14 idő 17:43

A rendszergazdának át kell adnia franchise partnerei számára üzleti tudását (know-how), tapasztalatát, amelyet megfelelően dokumentálnia kell. Egy franchise kézikönyv elsődleges szerepe, hogy támogassa az átvevő üzleti vállalkozásának működését, megkönnyítse annak munkáját.

A franchise szerződés
dátum 2012-12-14 idő 17:41

Ahhoz, hogy Ön franchise átvevővé válhasson, jogi megállapodást kell kötnie a franchise átadóval. Ez az írásban foglalt megállapodás a franchise szerződés.A franchise szerződés három alapvető szempontot tartalmaz...

A franchise előnyei és hátrányai
dátum 2012-12-14 idő 17:36

Mi adja az alapvető motivációt egy franchise hálózathoz való csatlakozáshoz? A franchise-ban az átvevő nemcsak egy ismert márkanevet és egységes arculatot vesz át, hanem a rendszergazda kidolgozott üzleti modelljét, tapasztalatát, tudását, valamint hírnevét. Ez valódi garanciát jelent.