Franchise alapfogalmai

dátum 2007-03-12 idő 16:42

Franchise kisokos IV.

Elõfordulhatnak-e egymástól különbözõ szerzõdések ugyanazon a franchise-on belül?

Általában az a kívánatos egy franchise hálózatban, ha a szerzõdések azonosak.

Ez fõleg a rendszergazda számára fontos, aki így könnyebben tudja kezelni azokat. Ugyanakkor az átvevõ számára is fontos, hiszen így egy „fair” ügykezelést tapasztal a szerzõdéssel kapcsolatban.  

Ám nem mindig megvalósítható az azonos szerzõdések kivitelezése, hiszen egy franchise-hálózat kiépítése, felépülése általában hosszabb idõt vesz igénybe, és bizonyos pontok vagy elemek, amik kezdetben még benne voltak a szerzõdésben, késõbb már elavulnak vagy érvényüket vesztik. Ezért találkozhatunk eltérõ szerzõdésekkel egy franchise-hálózaton belül, és ez önmagában még nem okoz jogi problémát. 


Tapasztalhatunk-e eltéréseket a belépési díjak tekintetében?

Ha a fizetendõ díjak és úgy általában a fizetés szemszögébõl nézzük a kérdést, akkor elmondhatjuk, hogy gyakran vannak különbségek a belépési díjat illetõen, hiszen a franchise hálózatok belépési díjai mindig függenek a körülményektõl. Nyilvánvalóan nem lehet ugyanannyi a belépési díja egy olyan hálózatnak, amelynek 100 egysége van, min ha ugyanannak a hálózatnak 2-300 üzlete van. Hiszen ez utóbbi esetben a hálózat sokkal erõsebb, és maga a belépés is nagyobb elõnnyel jár. Így tehát a belépési díj is magasabb. 

A belépési díj megállapításakor minden a kalkulációtól függ. Eltérõ belépési díjak jelenhetnek meg például a forgalom függvényében.

Összefoglalva tehát elmondhatjuk, hogy az egyes hálózatokba való belépés díja függhet:

-         a belépési terület nagyságától,
-         a felvevõpiac összetételétõl,
-         a várható forgalomtól, (egészen más egy frekventált budapesti kerület forgalma és egy kisebb vidéki városkáé), 
-         a hálózat nagyságától, már meglévõ egységeinek számától.


Megszabhatja-e a Rendszergazda az Átvevõ számára, hogy milyen beszállítót válasszon?

Ebben az esetben a beszállítói kizárólagosságról beszélhetünk. A Rendszergazda megszabhatja az Átvevõ számára, hogy kizárólag milyen beszállítókkal dolgozzon, amennyiben meg is tudja indokolni a döntést. Az átadónak meg kell tudnia magyarázni, hogy miért szolgálja a hálózat érdekeit annak az adott beszállítónak a kizárólagos alkalmazása. Például, mert a hálózat elsõbbséget élvez a beszállítónál, a beszállító garanciát vállal az általa szállított termékekre, vagy éppen alacsonyabb árakkal dolgozik. Levetíthetjük ezt egy étterem esetére is: elõnyt jelenthet, ha vissza lehet követni például a szállított hús eredetét. 


Fontos pontot jelent-e a területi kizárólagosság?

Valószínûleg nem egyformán fontos minden hálózat számára. Ám nagy általánosságban elmondható, hogy igenis fontos dolog. Ha nincs területi kizárólagosságunk az adott üzletre, akkor elõfordulhat, hogy megjelenik egy másik átvevõ ugyanazzal a koncepcióval ugyanabban az utcában vagy kerületben, ahol mi vagyunk. Ezért tanácsos az Átvevõ érdekeinek védelmében megállapodni arról, hogy nem engedünk egy másik átvevõt ésszerû távolságon belül azonos koncepciójú egységet nyitni. A fõ nehézséget az jeleni, hogy mekkora is legyen az ésszerû távolság?  Ki gondolta volna harminc évvel ezelõtt, hogy a konyhájáról is híres Franciaországban több, mint 750 McDonald’s éttermet nyitnak majd? Vajon mekkora kizárólagossági területet állapítottak volna meg?

- Berka -



vissza a hírekhez


Kiemelt hírek

összes hír
Még mindig nagy üzlet a fogyókúra: tovább terjeszkedik a Naturhouse
dátum 2018-06-01 idő 09:38

2018-ban további terjeszkedéssel számol a táplálkozási tanácsadással foglalkozó Naturhouse.



Legolvasottabb hírek

összes hír


Franchise tanácsadás

További hírek

A know-how meghatározása
dátum 2012-12-14 idő 17:46

A "know-how" nem szabadalmaztatott tapasztalati információk olyan csomagját jelenti, amely a gyakorlat és a Franchise Rendszergazda ellenőrző vizsgálatának eredményeként jön létre és amely titkos (2), értékkel bíró (3) és azonosított (4).

Védjegy, márka, branding
dátum 2012-12-14 idő 17:45

A franchising termékek és/vagy szolgáltatások és/vagy technológia piacra juttatásának (marketingjének) olyan rendszere, amely jogilag és pénzügyileg különálló és független vállalkozások, a Franchise Rendszergazda (Franchisor) és Egyéni Franchise Vállalkozói (Egyéni Franchisee) közötti szoros és folyamatos együttműködésén alapul...

A franchise működési kézikönyv
dátum 2012-12-14 idő 17:43

A rendszergazdának át kell adnia franchise partnerei számára üzleti tudását (know-how), tapasztalatát, amelyet megfelelően dokumentálnia kell. Egy franchise kézikönyv elsődleges szerepe, hogy támogassa az átvevő üzleti vállalkozásának működését, megkönnyítse annak munkáját.

A franchise szerződés
dátum 2012-12-14 idő 17:41

Ahhoz, hogy Ön franchise átvevővé válhasson, jogi megállapodást kell kötnie a franchise átadóval. Ez az írásban foglalt megállapodás a franchise szerződés.A franchise szerződés három alapvető szempontot tartalmaz...

A franchise előnyei és hátrányai
dátum 2012-12-14 idő 17:36

Mi adja az alapvető motivációt egy franchise hálózathoz való csatlakozáshoz? A franchise-ban az átvevő nemcsak egy ismert márkanevet és egységes arculatot vesz át, hanem a rendszergazda kidolgozott üzleti modelljét, tapasztalatát, tudását, valamint hírnevét. Ez valódi garanciát jelent.