Franchise alapfogalmai

dátum 2007-04-15 idő 17:05

Franchise kisokos V.

 

Hogyan működik a területi kizárólagosság?

A területi kizárólagosság ténye mindkét fél részére – az Átadótól és az Átvevőtől is – elkötelezettséget jelent. Egyrészről, a franchise átadónak tiszteletben kell tartania az Átvevő területi kizárólagosságot illető jogait azáltal, hogy nem gyakorolja az üzletet sem ő maga személyesen, sem pedig más harmadik fél számára nem teszi lehetővé, hogy a szóban forgó területen egységet nyisson. Másrészről, az Átvevőnek fel kell vállalnia, hogy szándékosan nem von el vásárlókat, ügyfeleket a kizárólagossági területén kívülről. Ezáltal elkerülhető a más átvevőkkel történő konfliktushelyzet.


Mi a különbség a franchise forma és aközött, ha csupán átadjuk a valaminek a jogokat (itt: licenszét)?

Ha le akarjuk egyszerűsíteni a kérdést: a licensz egy kereskedelmi márka vagy termék használatát engedélyezi, általában bizonyos megkötések és feltételek mellett, a márka védelmében. A franchise jogok azonban, pusztán a használati jogok biztosítása mellett, teljes körű know-how-t is biztosít és gondoskodik annak átadásáról. A kettő együtt biztosítja a sikeres vállalkozáshoz szükséges jogi és tartalmi hátteret, amely segítségével értékesíthetünk egy terméket vagy szolgáltatást. Az egyszerű licensz esetében nincs szó többről, mint a puszta árusítási vagy üzemeltetési jogok átadásáról, de semmilyen többlettudást nem biztosít az átvevő számára. A franchise esetében éppen a lényegi tudás a fontos, a kidolgozott, jól bevált technológia, recept vagy eljárás.


Miért részesít előnyben a fogyasztó egy franchise egységet egy sima üzlettel szemben?

A fogyasztó nem tesz különbséget egy márkanévvel rendelkező üzlet és egy franchise egység között, ha mindkettő jól ismert és népszerű névvel rendelkezik. Pontosabban nem önmagáért a franchise formában történő értékesítésért lelkesedik. A fogyasztó azt az üzletet és márkát fogja választani, amit már ismer és amiben megbízik. Ha objektíven nézzük, egyszerűen sokkal nagyobb az esély arra, hogy ismerjen egy nagy hálózatot és annak hirdetéseivel találkozzon, amelyek vásárlásra csábíthatják, mint hogy ismerjen egy egyedülálló kereskedőt. Emellett a nagy hálózati háttér sokkal nagyobb biztonságot is nyújthat a fogyasztó számára adott esetben.


Milyen franchise hálózatok alkalmasak a számunkra, mint Átvevők számára?

- Határozza meg a főbb képességeit, készségeit:

1. Rajzoljon egy táblázatot, ahol összeállít:
Egy kezdeti listát a képességeiről és tapasztalatairól.
Jelezze, melyek azok a pontok, ahol önállóan is képes a fejlődésre.
Jelezze, melyek azok a pontok, ahol segítségre vagy képzésre lesz szüksége a fejlődés érdekében.

2. Írja be a táblázatba, Ön szerint melyek azok a képességek, amelyek szükségesek egyik vagy másik hálózathoz vagy szektorhoz.

3. A képességlistája készen áll, de Ön szeretné azt fejleszteni, ahogy a megfelelő franchise után kutat, amelyik a legtökéletesebben illik Önhöz.

- Határozza meg a többi kritériumot is:

1. Milyen az Ön ízlése és mik a motivációi a termékkel, tevékenységgel, a személyzettel kapcsolatban? Nem lehet hosszú távon sikeres egy olyan tevékenységben, amelyet nem szeret. Annál is inkább, mert egy franchise átvevőnek nagyon keményen kell dolgoznia.

2. Mekkora az az összeg, amellyel Ön személyesen rendelkezik?

3. Milyen pénzügyi garanciákkal rendelkezik ahhoz, hogy a banktól kölcsönhöz jusson?

4. Mekkora az a maximum kölcsön összeg, amit semmiképpen sem kíván meghaladni?
(A válasza természetesen változni fog, amint halad előre a kutatásában.)

5. Milyen mértékű támogatást kaphat a családjától ehhez a projekthez?

6. Mekkora az a kockázat, amit még el tud fogadni?

Keresse azt a franchise-t, amelyik a legjobban illene Önhöz.
A lista készen áll. Most keresse azt a franchise hálózatot, amelyik a legmegfelelőbb az Ön számára.

 

- Berka-



vissza a hírekhez


Kiemelt hírek

összes hír
Franchise Börze - Ahol tuti recepteket találhat egy sikeres vállalkozáshoz!
dátum 2018-01-10 idő 13:30

2018. február 1-én újra franchise kiállítást szervez a Magyar Franchise Szövetség.



Legolvasottabb hírek

összes hír


Franchise tanácsadás

További hírek

A know-how meghatározása
dátum 2012-12-14 idő 17:46

A "know-how" nem szabadalmaztatott tapasztalati információk olyan csomagját jelenti, amely a gyakorlat és a Franchise Rendszergazda ellenőrző vizsgálatának eredményeként jön létre és amely titkos (2), értékkel bíró (3) és azonosított (4).

Védjegy, márka, branding
dátum 2012-12-14 idő 17:45

A franchising termékek és/vagy szolgáltatások és/vagy technológia piacra juttatásának (marketingjének) olyan rendszere, amely jogilag és pénzügyileg különálló és független vállalkozások, a Franchise Rendszergazda (Franchisor) és Egyéni Franchise Vállalkozói (Egyéni Franchisee) közötti szoros és folyamatos együttműködésén alapul...

A franchise működési kézikönyv
dátum 2012-12-14 idő 17:43

A rendszergazdának át kell adnia franchise partnerei számára üzleti tudását (know-how), tapasztalatát, amelyet megfelelően dokumentálnia kell. Egy franchise kézikönyv elsődleges szerepe, hogy támogassa az átvevő üzleti vállalkozásának működését, megkönnyítse annak munkáját.

A franchise szerződés
dátum 2012-12-14 idő 17:41

Ahhoz, hogy Ön franchise átvevővé válhasson, jogi megállapodást kell kötnie a franchise átadóval. Ez az írásban foglalt megállapodás a franchise szerződés.A franchise szerződés három alapvető szempontot tartalmaz...

A franchise előnyei és hátrányai
dátum 2012-12-14 idő 17:36

Mi adja az alapvető motivációt egy franchise hálózathoz való csatlakozáshoz? A franchise-ban az átvevő nemcsak egy ismert márkanevet és egységes arculatot vesz át, hanem a rendszergazda kidolgozott üzleti modelljét, tapasztalatát, tudását, valamint hírnevét. Ez valódi garanciát jelent.