Franchise alapfogalmai

dátum 2007-01-30 idő 16:34

Hogyan lépjen franchise vállalkozásunk nemzetközi porondra?

Természetesen van néhány kulcslépés, amellyel érdemes nekiindulni egy franchise rendszer külföldi beindításának. Mi a legjobb módja annak, hogy eredményesen és költség-hatékonyan vigyünk a világpiacra egy franchise rendszert?
Elõször is, nagyon fontos, hogy helyesen mérjük fel a nemzetközi keresletet a kivinni kívánt hálózatra. Érdemes megvizsgálnunk a célországban mûködõ konkurenciát, és átlátnunk, hogyan mûködnek õk a piacon és miben lesz más a mi koncepciónk az ottani változatokhoz képest. Nagyon fontos megismernünk ezeket az információkat mielõtt tárgyalásokba kezdünk egy mester-átvevõ jelölttel.
Ha kiválasztottuk a célországot vagy -országokat, egyszerre legfeljebb hármat-négyet, kezdjük is el a márkanév levédését, nehogy valaki megelõzzön, „ellopva” a mi ötletünket. 
Az értékesítés megkezdése elõtt találjuk meg a legalkalmasabb cégformát a mester-átvevõ mûködéséhez. Majd keressünk olyan szektorokat, ahonnan az átvevõ-jelöltek érdeklõdhetnek. Ezen belül is érdemes olyan cégeket keresni, akik már franchise rendszerben mûködnek, hiszen gyakran könnyebb egy céget megtanítani egy adott koncepció mûködtetésére, mint teljesen nulláról betanítani arra, mi is az a franchise és hogyan kell mûködtetni azt.

Milyen gyakorlati lépéseket kell tennünk a nemzetközi értékesítéshez:  

Weboldal használata: Bõvítsük nemzetközivé (több nyelven olvasható; nemzetközi vonatkozások; stb.) és indítsunk el egy mester-franchise rovatot. Ez a legolcsóbb, leggyorsabb és legteljesebb módja a nemzetközi szintû értékesítésnek. Adjunk hozzá egy rovatot, amelyik a koncepciónk nemzetközi lehetõségeirõl. Meglepõ, hogy milyen sok jelöltet találhatunk ezzel a költségkímélõ módszerrel szerte a világból.  

Mihelyt elkezdenek beérkezni a megkeresések, legyünk felkészülve azok kezelésére és feldolgozására.Írjunk egyszerû választ benne az alapvetõ követelményekkel, amik ahhoz szükségesek, hogy egy cég mester-átvevõ lehessen. Tudassuk velük egyértelmûen, mekkora a becsült indulási költség. Ez nagyon hatékony szûrõ arra, hogy ne vesztegessünk idõt az anyagi szempontból komolytalan jelöltekre. 

Kapcsolódjunk mértékadó nemzetközi weboldalakhoz. Az olyan oldalak, mint a  franchise.com, franchisedirect.com, franchise.org és a vezetõ magyar oldal, a franchiseportal.hu mind-mind kiváló, költség-hatékony lehetõséget nyújt a koncepciónk profi, franchise-környezetben történõ terjesztéséhez. Ezek az oldalak nagyszámú nemzetközi érdeklõdõt vonzanak.

Látogassunk el nemzetközi kereskedelmi kiállításokra. Szerte a világban évente több hasonló rendezvénnyel találkozhatunk, amelyek nagyszámú mester-átvevõ jelöltet vonzanak a határokon túlról is. Ilyen rendezvény a Dakexpo Kft szervezésében évente lebonyolított Magyar Buybrand Show és Nemzetközi Franchise Kiállítás is.

Lépjünk kapcsolatba franchise tanácsadó irodával. Ezek az irodák a franchise-zal kapcsolatos tevékenységekre koncentrálnak. Kiváló piacismerettel rendelkeznek a helyi és nemzetközi viszonyokat illetõen, illetve a lehetséges jelöltek és a terjeszkedõ hálózatok tekintetében. 
Hogyan válasszunk a lehetséges irodák közül? Néhány szempont:

-         Tagja-e valamilyen színvonalas franchise szövetségnek? Még jobb, ha egy nemzetközi szövetség tagja az adott iroda, mint például az IFCN (Nemzetközi Franchise Tanácsadók Szövetsége). Ezek a szövetségek szigorú normát követelnek meg tagjaiktól.
-         Kérjünk referencialistát azokról a cégekrõl, akik számára már találtak mester-átvevõt a régióra.
-         Érdeklõdjünk a folyamatok és források felõl, amikkel majd a mi javunkra tudnak szolgálni a közvetítés alatt.
-         A partner gyakorlati megkeresésén túl tudnak-e továbbra is segítséget nyújtani a tárgyalások és egyezkedések során, egészen az üzletkötés lezárultáig?

Magyarországon a Dakexpo Kft. pontosan azzal a céllal jött létre, hogy segítse a magyar koncepciók külföldön történõ elterjedését, illetve, hogy eddig még ismeretlen franchise hálózatokat hozzon be hazánkba. Munkájával arra törekszik, hogy költség-hatékonyan és eredményesen hozzon össze terjeszkedni kívánó hálózatokat az erre fogékony jelöltekkel.

Hirdessünk nemzetközi kiadványokban. Annak ellenére, hogy a franchise nyomtatott sajtóban történõ értékesítése visszaesett az utóbbi néhány évben, minden jelentõsebb országban kiadnak franchise magazinokat. A hirdetés szintén kiváló módot jelent a franchise lehetõségek potenciális átvevõkkel való megismertetésére.

Ha megtaláltuk a megfelelõ mester-átvevõ jelölteket. Mindenképpen ajánlatos, hogy megköveteljük az átvevõktõl, hogy számunkra céginformációt és -beszámolót biztosítsanak, illetve titoktartási szerzõdést írjanak alá. A fenti adatok és információk beérkezéséig ne adjunk részletes tájékoztatást a koncepcióról. Vegyük rá a jelöltet, hogy részt vegyen egy nyílt napon a franchise rendszer központjában, ahol személyesen ismerkedhet meg a rendszer elemeivel és mûködésével. Találkozhat az ügyvezetõ igazgatókkal, illetve láthatja a franchise-t mûködés közben.

A végsõ lépések: Koncentráljunk az adott országra és tervezzük meg  a marketing-stratégiánkat a régió sajátosságainak megfelelõen. Bizonyosodjunk meg róla, hogy a márkanév tekintetében nem ütközünk problémákba, pl. ha már le van védve. 

- Berka -



vissza a hírekhez


Kiemelt hírek

összes hír
Még mindig nagy üzlet a fogyókúra: tovább terjeszkedik a Naturhouse
dátum 2018-06-01 idő 09:38

2018-ban további terjeszkedéssel számol a táplálkozási tanácsadással foglalkozó Naturhouse.



Legolvasottabb hírek

összes hír


Franchise tanácsadás

További hírek

A know-how meghatározása
dátum 2012-12-14 idő 17:46

A "know-how" nem szabadalmaztatott tapasztalati információk olyan csomagját jelenti, amely a gyakorlat és a Franchise Rendszergazda ellenőrző vizsgálatának eredményeként jön létre és amely titkos (2), értékkel bíró (3) és azonosított (4).

Védjegy, márka, branding
dátum 2012-12-14 idő 17:45

A franchising termékek és/vagy szolgáltatások és/vagy technológia piacra juttatásának (marketingjének) olyan rendszere, amely jogilag és pénzügyileg különálló és független vállalkozások, a Franchise Rendszergazda (Franchisor) és Egyéni Franchise Vállalkozói (Egyéni Franchisee) közötti szoros és folyamatos együttműködésén alapul...

A franchise működési kézikönyv
dátum 2012-12-14 idő 17:43

A rendszergazdának át kell adnia franchise partnerei számára üzleti tudását (know-how), tapasztalatát, amelyet megfelelően dokumentálnia kell. Egy franchise kézikönyv elsődleges szerepe, hogy támogassa az átvevő üzleti vállalkozásának működését, megkönnyítse annak munkáját.

A franchise szerződés
dátum 2012-12-14 idő 17:41

Ahhoz, hogy Ön franchise átvevővé válhasson, jogi megállapodást kell kötnie a franchise átadóval. Ez az írásban foglalt megállapodás a franchise szerződés.A franchise szerződés három alapvető szempontot tartalmaz...

A franchise előnyei és hátrányai
dátum 2012-12-14 idő 17:36

Mi adja az alapvető motivációt egy franchise hálózathoz való csatlakozáshoz? A franchise-ban az átvevő nemcsak egy ismert márkanevet és egységes arculatot vesz át, hanem a rendszergazda kidolgozott üzleti modelljét, tapasztalatát, tudását, valamint hírnevét. Ez valódi garanciát jelent.