Franchise alapfogalmai

dátum 2004-12-19 idő 15:53

Piac, üzlet - Együtt könnyebb? A franchise hálózatok alapja és működése

Piac, üzlet - Együtt könnyebb? A franchise hálózatok alapja és mûködése

Fogyasztói társadalmunkban ma már az üzleti vállalkozások terén is hatalmas a választék. Az üzletemberek között pedig vannak, akik már nem a profitért és a fennmaradásért küzdenek, hanem jól menõ vállalkozásuk biztonságos és pénzügyileg kifizetõdõ terjesztését szorgalmazzák. 


A franchise típusú hálózatok a terjeszkedni vágyó, sikeres cégektõl indulnak, õk a rendszer irányítói. Csatlakozó partnereik az adott márkanevet és a vállalkozási rendszer használatának jogát kapják.

Változó, hogy cserébe mit várnak a franchise gazdák a rendszer új szereplõjétõl. Jellemzõ kiadás a belépési díj, bár ez nem mindenhol követelmény, és a gazdák általában alacsony összeget állapítanak meg. Nem létezik szabály továbbá arra sem, hogy az adott rendszergazda évente, vagy havonta igényli a tagság folyamatosságát biztosító díjat, valamint, hogy az említett összeget egy, a partnerrel közösen megállapított fix összegben vagy százalékos juttatásban állapítják meg. 

Valamennyi franchise hálózatról elmondható ugyanakkor, hogy a rendszert elindító cég nem szól bele a napi üzemeltetésbe, tehát az adott rendszergazda üzlete minõségének és jellegének megõrzése mellett a csatlakozó fél saját maga által vezetett, önálló vállalkozáshoz jut. A már befutott márkanév használata és a rendszer tapasztalt tagjainak szakmai támogatása az induló vállalkozás csõd-esélyét öt százalékra csökkenti. 

Bár minden hálózat egyéni stílusban valósítja meg az együttmûködést, a folyamatos kapcsolattartás, a szakmai tudás megosztása, valamint a rendszeres ellenõrzés hozzátartozik a franchise jellegéhez. A gyakorlat szerint az ellenõrzések a tíz-húsz egységet befogadó rendszereknél még cégen belül is megvalósíthatóak. Nagyobb hálózatok esetén a rendszergazdák erre a célra alakult társaságokat bíznak meg az ellenõrzés lebonyolítására.

Szintén a kiterjedt hálózattal bíró, jelentõs vagyonnal és tapasztalattal rendelkezõ cégeknél fordul elõ, hogy a franchise gazda nem tart közvetlen kapcsolatot a hálózat valamennyi szereplõjével, hanem a világ különbözõ területein az õt képviselõ master franchise partnerén keresztül szerez új csatlakozókat. A késõbbiekben természetesen az új szereplõ a vele szerzõdést kötõ master partnerrel mûködik együtt. 

A franchise-ban dolgozó felek szerzõdéses jogviszonyban állnak egymással, az együttmûködés létrejöttekor kölcsönösen, írásban rögzítik elvállalt kötelezettségeiket.

Az üzleti élet legkülönbözõbb területeirõl találhatunk franchise rendszerben mûködõ vállalkozásokat. Az októberi budapesti franchise kiállítás ízelítõt nyújtott a lehetõségek sokféleségébõl. A franchise rendszert az alkalom keretében elindító, magyar székhelyû bor és ajándék szaküzlet, a Bornívó mellett jelen voltak többek között az amerikai Subway szendvics üzlethálózat képviselõi, a sportcipõ kereskedelmet a szintén amerikai The Athlete's Foot kínálta potenciális partnereinek, valamint szerepelt még franchise rendszerben mûködõ hideg ital automatát, videókazetta-kölcsönzõ automatát és benzinkút automatát forgalmazó cég, autóknak szánt gyorsszerviz, ingatlanforgalmazó Rt. gyorstisztító üzlet, gyermekruha forgalmazó cég, kertészeti áruház és még sokan mások.

Magyarországon - bár bizonyos vállalkozások már évek óta franchise rendszerben mûködnek - az említett üzleti társulás még nem közismert. A kezdeti állapot lehet az oka, hogy hazánkban a bankok még nem ismerték fel az ilyen hálózatokban vállalható szerepüket. Az Egyesült Államokban és az Európai Unió fejlettebb országaiban a bankok egy új meghódítható piacként értékelik a franchise program résztvevõit, hiszen egy ilyen körülmények között induló vállalkozónak gyakran van szüksége kezdõtõkére, amelynek visszafizetésére biztosíték többek között a rendszergazda sikeres tevékenysége.

Magyarország uniós csatlakozása óta az egységes piac részeként egyre több európai és amerikai franchise hálózatot mûködtetõ cég kíván hazánkban is megjelenni. 

Az ilyen típusú rendszerekhez sokkal könnyebb és biztonságosabb csatlakozni, mint saját, egyénileg megtervezett vállalkozást teremteni. Az Egyesült Államokban és az Unió fejlettebb országaiban már tényleg szinte minden lehetséges területen sokféle arculatot és társulási feltételeket kínáló céget találhatunk, tehát egyre könnyebb franchise csatlakozással a saját elképzelésünkhöz valamennyire közel álló üzletet nyitnunk. Viszont hazánkban is folyamatosan bõvül a piac. Az üzleti siker vonzó ugyan, de a franchise rendszer is csak akkor mûködik gördülékenyen, ha a szereplõk az érdeklõdési körüknek megfelelõ vállalkozást vezethetik.   

 

Forrás: Progresszív Magazin
Szerző: Radnai Anna

 



vissza a hírekhez


Kiemelt hírek

összes hír
A régió szennyesére pályázik a magyar mosoda-hálózat
dátum 2018-04-16 idő 12:23

Az önkiszolgáló mosodák térnyerését jól szemlélteti, hogy a Bubbles, több mint 50 ezer regisztrált felhasználóval rendelkezik.



Legolvasottabb hírek

összes hír


Franchise tanácsadás

További hírek

A know-how meghatározása
dátum 2012-12-14 idő 17:46

A "know-how" nem szabadalmaztatott tapasztalati információk olyan csomagját jelenti, amely a gyakorlat és a Franchise Rendszergazda ellenőrző vizsgálatának eredményeként jön létre és amely titkos (2), értékkel bíró (3) és azonosított (4).

Védjegy, márka, branding
dátum 2012-12-14 idő 17:45

A franchising termékek és/vagy szolgáltatások és/vagy technológia piacra juttatásának (marketingjének) olyan rendszere, amely jogilag és pénzügyileg különálló és független vállalkozások, a Franchise Rendszergazda (Franchisor) és Egyéni Franchise Vállalkozói (Egyéni Franchisee) közötti szoros és folyamatos együttműködésén alapul...

A franchise működési kézikönyv
dátum 2012-12-14 idő 17:43

A rendszergazdának át kell adnia franchise partnerei számára üzleti tudását (know-how), tapasztalatát, amelyet megfelelően dokumentálnia kell. Egy franchise kézikönyv elsődleges szerepe, hogy támogassa az átvevő üzleti vállalkozásának működését, megkönnyítse annak munkáját.

A franchise szerződés
dátum 2012-12-14 idő 17:41

Ahhoz, hogy Ön franchise átvevővé válhasson, jogi megállapodást kell kötnie a franchise átadóval. Ez az írásban foglalt megállapodás a franchise szerződés.A franchise szerződés három alapvető szempontot tartalmaz...

A franchise előnyei és hátrányai
dátum 2012-12-14 idő 17:36

Mi adja az alapvető motivációt egy franchise hálózathoz való csatlakozáshoz? A franchise-ban az átvevő nemcsak egy ismert márkanevet és egységes arculatot vesz át, hanem a rendszergazda kidolgozott üzleti modelljét, tapasztalatát, tudását, valamint hírnevét. Ez valódi garanciát jelent.