Franchise alapfogalmai

dátum 2007-03-12 idő 17:00

Tíz hiba, amit a franchise hálózatok elkövetnek

 

A már bevezetett, ismert márkanév, amellyel nem kevés reklámköltséget „spórolhatunk meg”, a hálózat által nyújtott biztonság és a számos elõny, amivel egy franchise együtt jár, sokakban azt a hamis illúziót kelthetik, hogy semmit sem kell tennem a hálózatért és mégis minden rendben megy majd. 

Ám ez nem így van. Rengeteg munkával és befektetéssel jár egy franchise-hálózat üzemeltetése, és bizony, idõnként elkövetünk hibákat munka közben.

A tíz leggyakrabban elkövetett hiba a következõ:

  1. Az átvevõk nem megfelelõ kiválasztása. Ha a rendszergazda nem fordít kellõ idõt, energiát és figyelmet a koncepciója átvevõjének megismerésére, leinformálására, akár kellemetlen meglepetések is érhetik. 
  2. Az egyes egységek nem kellõ alapossággal történõ ellenõrzése. A mester átadó nem követi a koncepció minõségének megtartását, sajnálja az idõt az egységek látogatására, az esetlegesen szükséges korrekcióra.  
  3. Az átvevõt illetõen a szakképzettség hiánya. Nem biztos, hogy a lelkesedés pótolhatja a megfelelõ szakképzettséget. Ez nyilván a nagyobb technikai vagy szakmai felkészültséget kívánó hálózatokra vonatkozik. 
  4. Helytelenül felmért piac. Az átvevõ nem megfelelõen mérte fel a megcélzott piacot a kereslet szempontjából, és nincs a termékére akkora kereslet, mint amekkora beválthatná a vállalkozásához fûzött reményeit.
  5. Konkurencia figyelmen kívül hagyása. Könnyen tönkreteheti helyzetünket a piacon, ha  nem térképeztük fel a megcélzott környéket a konkurencia tekintetében, hiszen egy már eleve telített piacra nehezen tör be újonnan érkezett koncepció.
  6. A forgalmi jutalék helytelen megállapítása. A túl magasan megállapított royalty nagy terhet róhat az átvevõkre, és amennyiben a royalty havi fix összeget jelent, akkor könnyen kerülhet mínuszba az átvevõ, ha nincs meg a rendszeres elegendõ bevétele ezt ellensúlyozandó.
  7. A belépési díj helytelen kialakítása. A rendszergazda nem a körülményeknek megfelelõen szabja meg a belépési díj mértékét. Ekkor vagy egyáltalán nem talál vevõt koncepciójára, vagy pedig az átvevõ rögtön a hálózat indításakor teljesen kivérezhet anyagilag és nem marad tartaléka a késõbbiekben esetleg felmerülõ kiadásokra.
  8. A rendszergazda nem nyújt megfelelõ szintû képzést, nem rendelkezik kézikönyvvel, így az átvevõ úgy érzi, nem kapta meg azt a know-how-t és tudást, amire a rendszer kiválasztásakor számított. Ne feledjük: egy "húzós" név még nem jelent automatikusan sikert, ha nincs mögötte érdemi tudás.  
  9. A belépés után a rendszergazda az átvevõt magára hagyja, nem viselkedik partnerként az esetlegesen felmerülõ problémák megoldásában, gyakorlatilag kivonul az átvevõ életébõl. 
  10. A beszállítók elõnytelen megválasztása. Komoly anyagi veszteséget okozhat a hálózatnak, ha akár megbízhatatlan, a határidõket nem teljesítõ, vagy éppen túlzottan magas áron mûködõ beszállítókkal dolgoztatunk. 

    - Berka -


vissza a hírekhez


Kiemelt hírek

összes hír
Franchise Börze - Ahol tuti recepteket találhat egy sikeres vállalkozáshoz!
dátum 2018-01-10 idő 13:30

2018. február 1-én újra franchise kiállítást szervez a Magyar Franchise Szövetség.



Legolvasottabb hírek

összes hír


Franchise tanácsadás

További hírek

A know-how meghatározása
dátum 2012-12-14 idő 17:46

A "know-how" nem szabadalmaztatott tapasztalati információk olyan csomagját jelenti, amely a gyakorlat és a Franchise Rendszergazda ellenőrző vizsgálatának eredményeként jön létre és amely titkos (2), értékkel bíró (3) és azonosított (4).

Védjegy, márka, branding
dátum 2012-12-14 idő 17:45

A franchising termékek és/vagy szolgáltatások és/vagy technológia piacra juttatásának (marketingjének) olyan rendszere, amely jogilag és pénzügyileg különálló és független vállalkozások, a Franchise Rendszergazda (Franchisor) és Egyéni Franchise Vállalkozói (Egyéni Franchisee) közötti szoros és folyamatos együttműködésén alapul...

A franchise működési kézikönyv
dátum 2012-12-14 idő 17:43

A rendszergazdának át kell adnia franchise partnerei számára üzleti tudását (know-how), tapasztalatát, amelyet megfelelően dokumentálnia kell. Egy franchise kézikönyv elsődleges szerepe, hogy támogassa az átvevő üzleti vállalkozásának működését, megkönnyítse annak munkáját.

A franchise szerződés
dátum 2012-12-14 idő 17:41

Ahhoz, hogy Ön franchise átvevővé válhasson, jogi megállapodást kell kötnie a franchise átadóval. Ez az írásban foglalt megállapodás a franchise szerződés.A franchise szerződés három alapvető szempontot tartalmaz...

A franchise előnyei és hátrányai
dátum 2012-12-14 idő 17:36

Mi adja az alapvető motivációt egy franchise hálózathoz való csatlakozáshoz? A franchise-ban az átvevő nemcsak egy ismert márkanevet és egységes arculatot vesz át, hanem a rendszergazda kidolgozott üzleti modelljét, tapasztalatát, tudását, valamint hírnevét. Ez valódi garanciát jelent.