Hírek, aktualitások

dátum 2014-10-02 idő 10:04

„Ideje kitolni a garázsból a Ferrarit” - szépen épül a Bubbles mosodahálózat

nkiszolgáló mosodahálózatot épít Bubbles (buborékok) néven a fővárosban Megyeri Gábor. Három éve nyílt meg a pilotprojekt, és annyira népszerű lett, hogy idén egy kockázatitőkealap-kezelő bevonásával újabb üzleteket nyitottak meg. 2015-ig várhatóan húsz lesz belőlük országszerte. (Haszon Magazin interjú)
 
„Minek mosodába járni, ha otthon is van mosógép?” teszik fel sokan a kérdést, amikor az amerikai (sőt már sok helyen Európában is népszerű) közösségi mosodával találkoznak itt, Budapesten. A kérdés főleg azokban a tisztes családapákban fogalmazódik meg, akiknek szekrényében a tiszta ruhák szinte maguktól jelennek meg - kimosva, kivasalva, élükre hajtogatva - míg ők a bányában güriznek. Ám a mosás is lehet közösségi élmény, erre épít a Bubbles. Tévhit lenne azt gondolni, hogy az utcára nyíló üzletek a szegények találkozóhelyei. 
 
 
Hangulatukban nem is mosodákra, inkább színes kávézókra hasonlítanak: van wifi, kanapé és fotelek, gyereksarok és egy offline Facebook-fal. Az odalátogatók így munkaállomásként is használhatják a mosodákat, és így is tesznek. Egy üzletben legfeljebb öt gép üzemel, azaz nincs zsúfoltság, mint az amerikai filmek puritán mosókonyháiban. Az ötlet mégis a tengerentúlról jött, ugyanis egyre több dizájnmosoda nyílt odaát is az elmúlt tíz évben. A Bubbles rajongói oldalát böngészve kiderül, hogy a rendszeres látogatók szerint időt, energiát és pénzt spórolnak. Pedig egy mosás ezer forint (házilag ez 500 forint lenne, amortizációval együtt). 
 
Igaz, a gépekbe befér a tipikus otthoni adag duplája, tízkilónyi ruha, és nem kell költeni sem öblítőre, sem mosóporra. A teregetést pedig megspórolja nekik a - háztartásban rengeteg energiát zabáló - profi szárító. Jelenleg a XIII. kerületben (ez a legrégebbi), továbbá Óbudán, a IV. és a IX. kerületben, illetve a VIII. kerület újjáépített részén, a Corvin-sétányon üzemelnek közösségi mosodák.
 

Mint az autóvásárlás

 
„Minden a jó mosógép kiválasztásával kezdődik, a követelmények pedig ugyanazok, mint az autóvásárlásnál” - meséli Megyeri Gábor alapítótulajdonos. „Egyszerű kezelhetőség, megbízható szervizháttér és hosszú élettartam kell.” Az alapítók olyan gyártóval akarták felvenni a kapcsolatot, amely addig még nem volt jelen Magyarországon. Egy ilyen döntés kockázattal is jár, de egyszerűbbnek tűnt nulláról felépíteni az üzleti kapcsolatokat prekoncepciók nélkül.
 
 
„Előbb szétnéztünk a Google-ön, majd egy nemzetközi kiállításon. Megvizsgáltunk 20-30 ajánlatot is, mire választottunk. Talán furcsának tűnik, de a mosodabiznisztől teljesen idegen ingatlanos előéletem sokat segített. Nem volt bennem előítélet egyetlen gyártóval szemben sem. Úgy gondoltam, ha az almát az almával akarom összehasonlítani, óriási különbségek nem lehetnek, az ipari mosógépek piaca ugyanis jóval szűkebb, mint a háztartási gépeké. Gyárlátogatáson is jártam, és fontos volt a kölcsönös szimpátia. A mi partnerünk végül egy olasz cég lett, a Renzacci.”
 

Helyiség csak hosszú távra

 
Gábor nem szégyellt külföldi tanácsadóhoz fordulni, a potenciális amerikai konkurens több fontos döntés előtt is tippekkel látta el. Az első ilyen a helyszín kiválasztása volt. „Ugyanis hiába koncentrálódik sok ember egy bevásárlóközpontban, ott nem akarnak a szennyesükkel rohangálni az ügyfelek, és kerülgetni a kirakatok előtt álldogáló tömeget. A plázákhoz közel viszont megfelelő lehet a helyszín.” Amikor sikerült megtalálni a megfelelő helyet, a következő kérdés: Milyen időtávra kössünk bérleti szerződést?
 
„Ebben is hallgattam az amerikaiakra, szerencsére” - mondja Gábor. „Én mindenben jóval szkeptikusabb voltam hozzájuk képest: Mi van, ha nem fog menni? Ők azonban figyelmeztettek, hogy csak hosszú távú szerződéssel lehet kiszámítani egy üzleti pályát. A bérleti díj pedig mindig emelkedik, amint a tulajdonos észreveszi: a bolt beindult.”
 

A gépek nem mennek betegszabadságra

 
Az önkiszolgáló mosodában minden vásárló magának mos, nincs alkalmazott. „Munkavállalóim maguk a gépek, és ebben kevés a rizikó. Nem mennek szabadságra, nem betegednek le, nincs rossz kedvük. Az üzletnek rengeteget árthat a kedvetlen alkalmazott, a gép ezzel szemben soha nem lesz udvariatlan, és úgy csinálja a dolgát, ahogy kell.” Persze nehezen viseli a mosógép is, ha beletömnek másfél-két adagnyi ruhát, de nem panaszkodik. „Szünet mégis adódhat, hiszen a kopó alkatrészek fogynak. A cégnél természetesen van élő munkaerő is: három belsős és két külsős, a takarítókkal együtt.”
 

Ideje kitolni a garázsból a Ferrarit 

 
„Már a kezdetektől mondták nekem, hogy gondolkodjak terjeszkedésben” - mondja Megyeri Gábor, aki hasonlót képzelt el az induláskor, de elmondása szerint lemaradásban van. „Még csak most lesz hároméves az első üzlet. Tetszik az embereknek, működik. Örülök a tempónak, de többet akarok. Persze jó lenne pár percre leállni és megcsodálni, de nem akarom. Mondták is nekem, hogy csináltál egy Ferrarit, ideje kitolni a garázsból.”
 
 
Egy üzlet elindítása mindenestül 20-25 millió forint, ezt azért még egy sikeres üzlet háromévi profitjából is nehéz kitermelni. A további terjeszkedéshez már komoly tőke kellett, így első és költséges lépésként részvénytársasággá alakultak, ami igazgatósági ülésekkel, beadványokkal is jár. A Bubbles International Zrt.-ben többségi tulajdonrészt szerzett a Wallis-vezér Veres Tibor tulajdonában lévő Venturio Kockázati Tőkealap. (Ez a Jeremie II. programban egy 4,4 milliárdos alap kezelési jogát nyerte el korábban.) A Venturiónak nem ez az első, ruhákhoz kötődő kockázati befektetése: idén nyáron többségi tulajdonrészt szereztek a USE divatmárkát kezelő cégben. 
 

Végre egy hardveres üzlet

 
Az önkiszolgáló mosoda egy "klasszikus" biznisz - nem pedig online vagy szoftveres vállalkozás. Van értékük az eszközöknek, és nem jön ki egy új operációs rendszer, ami miatt át kell programozni az egészet. Ez a kiszámíthatóság és átláthatóság győzte meg a befektetőket is. „Elég egyszerű a modell: bejön a vásárló, bedobja a pénzt, mos, és elmegy. Mindenki ért(het) hozzá. Ezt az üzletet mindenki el tudja képzelni, ki is számolhatja. Kockázatelemzése szintén jóval egyszerűbb. Úgy gondolom, ennél kicsit nehezebb megbecsülni azt, hogy miért éppen az Angry Birds játékot töltik le százmillióan, az viszont nem tűnik lehetetlennek, hogy egy kétmilliós városban naponta nyolc embert meggyőzünk arról: mosson nálunk.”
 
Következik a vidéki terjeszkedés, ennek egyik állomása Győr lesz, ahol hamarosan nyitnak egy boltot. Cél az, hogy minden fővárosi kerületben legyen egy Bubbles, a nagyobbakban kettő. De előtte még javítani kell a marketingen. „Az első üzletbe is jött már be úgy vásárló, hogy hiába lakott ugyanabban az épületben, csak az interneten talált ránk.” Miután Megyerinél rendszeresen jelentkeznek az érdeklődők, a részvénytársaság a franchise rendszeren is gondolkodik.
 
Szerző: Schilling Tamás
Forrás: Haszon Magazin 2014/10


vissza a hírekhez


Kiemelt hírek

összes hír
A régió szennyesére pályázik a magyar mosoda-hálózat
dátum 2018-04-16 idő 12:23

Az önkiszolgáló mosodák térnyerését jól szemlélteti, hogy a Bubbles, több mint 50 ezer regisztrált felhasználóval rendelkezik.



Legolvasottabb hírek

összes hír


Franchise tanácsadás

További hírek

80 évre tervez a Burger King Magyarországon
dátum 2018-04-26 idő 09:24

41 éttermével a magyarországi gyorsétterem-piac meghatározó szereplője a Burger King.

Tizedik alkalommal Superbrands-díjas a SPAR
dátum 2018-04-24 idő 09:20

A szakemberek mellett a vásárlók is újra bizalmat szavaztak a SPAR Magyarországnak, amelyet sorozatban tizedszerre tartottak érdemesnek a márkaértékelési díjra.

Május végén Moszkva válik a franchise-világ fővárosává
dátum 2018-04-18 idő 11:26

2018. május végén három jelentős nemzetközi esemény is megrendezésre kerül az orosz fővárosban. a THE MOSCOW FRANCHISE EXPO 2018, a THE WORLD FRANCHISE FORUM az Orosz Franchise Szövetség szervezése, és itt tartják meg a Franchise Világtanács (WFC) soron következő ülését is.

A régió szennyesére pályázik a magyar mosoda-hálózat
dátum 2018-04-16 idő 12:23

Az önkiszolgáló mosodák térnyerését jól szemlélteti, hogy a Bubbles, több mint 50 ezer regisztrált felhasználóval rendelkezik.

Május 10-én kerül megrendezésre a Magyar Franchise Szövetség tisztújító közgyűlése
dátum 2018-04-13 idő 12:45

A közgyűlésen Matthias H. Lehner, a Német Franchise Szövetség alelnöke, a Bodystreet alapító-tulajdonosa osztja meg a hálózatfejlesztéssel kapcsolatos nemzetközi tapasztalatait.