Hírek, aktualitások

dátum 2014-07-07 idő 09:31

A BTel nemzetközi terjeszkedésbe kezdett, jól halad a franchise jogok értékesítése

A bevételek új csúcson, a vállalat papírjai pedig bekerültek a BUX indexbe. Csupa jó hír, ezt azonban a befektetők valamiért nem értékelik. A menedzsment sem érti, miért. (portfolio.hu összeállítás)
 
Portfolio.hu: A BTel erőteljes nemzetközi terjeszkedésbe kezdett, több országban is tervezik, hogy az új szolgáltatásokkal megjelennek. Hol tart most a nemzetközi operáció kiépítése?
 
Takács Krisztián: Nagyon jól állunk, hamarosan nyit a német, osztrák és szlovák iroda, ezekre aláírtuk a szerződéseket. Most folyik a vezetői személyzet kiválasztása, ezt követően július-augusztusban áll fel az az országonkénti 15-20 fős csapat, amely induláskor szükséges a különböző területek kezeléséhez, és szeptember 1-jén mind a 3 országban elindul a BTel mint szolgáltató.
 
P.: A külföldi érdekeltségeket magyar kollégák irányítják?
 
T.K.: Nem, kifejezetten helyieket kerestünk. Nem szerettünk volna beleesni abba a hibába, hogy kommunikációban vagy gondolkodásmódban magunkkal azonos embereket keressünk, hiszen minden országban más az emberi mentalitás, a logika, a filozófia. Ahhoz, hogy ott a leghatékonyabbak tudjunk lenni, helyi emberekre, az ő gondolkodásukra van szükség.
 
 
P.: Február 1-jén jelent meg az új szolgáltatás, az XPrime. Mik a legfrissebb számok?
 
T.K.: Közel 80 ezer az új regisztrációk száma, a bekötött ügyfelek száma pedig már elérte az 50 ezret.
 
P.: Lehet már tudni, hogy mely országokban nyitnak még irodákat?
 
T.K.: Ezek az információk még nem publikusak, de három európai uniós országban nyitunk még irodát 2015-ben. Túl nagy falat lett volna, ha minden országban idén lépünk piacra, de az előkészületeket már elkezdtük, hogy 2015-ben az első negyedévben el tudjunk indulni abban a három országban is.  
 
P.: A BTel franchise jogokat értékesített 10 országban. Ezeknek a részleteiről lehet-e már valamit tudni?
 
T.K.: Még nem szeretnék túl sok információt kiadni, nagyjából mindegyik országban szeptemberben lesz az indulás. Annyit azonban elárulhatunk, hogy mind a 10 európai ország, ebből 8 az Európai Unió tagja. Most írtunk alá szerződést még két nem európai országgal, tőlünk egy kicsit keletre, a FÁK területén.
 
P.: Bátor lépésnek tűnik, nem ijesztette meg önöket az orosz-ukrán katonai konfliktus?
 
T.K.: A franchise miatt nem. Az operációban nem kell, hogy megjelenjünk, tekintettel arra, hogy a franchise során a forráskódokat nem adjuk át, a rendszer használhatóságát és az ahhoz passzoló védjegyeket, illetve a teljes üzleti logikát adjuk el. A rendszer amennyiben nincs megfelelő teljesítés, azonnal leállításra kerül. Így ebben nincs igazából üzleti kockázatunk. Helyileg nem kell jelen lennünk, azzal az egy partnerrel kell tartani a kapcsolatot, aki használja a rendszerünket. Ha vele jó az együttműködésünk, ott nekünk semmilyen szinten nem kell megjelennünk.
 
Xprime
A szolgáltatás lényege, hogy böngészés közben a rendszer meghatározott időközönként felkínál az ügyfél számára egy reklámot vagy reklámblokkot, amelyet ha megnéz, és utána jól válaszol a feltett kérdésre, akkor krediteket gyűjthet. A krediteket a következő számlán jóváírja a Btel, ezzel csökken, sőt le is nullázódhat az ügyfél internet előfizetésének havidíja.
 
P.: Nem is tervezi, hogy ezekben az országokban irodát nyissanak?
 
T.K.: Nem. Ahol franchise jogokat értékesítünk, ott nem nyitunk irodát.
 
P.: Tehát keletre és nyugatra is nyit a BTel. Melyik irány a fontosabb a vállalatnak?
 
T.K.: A BTel terjeszkedése nemzetközi. Gondolkodtunk abban is, hogy keleti országokban szélesebb körű szolgáltatásokat nyújtsunk, alternatív szolgáltatóként még talán nagyobb potenciál is lenne abban, mert kevésbé szabályozott a piac, sokkal több az üzleti lehetőség. A nálunk már kialakult modellel valószínűleg nagy szeleteket lehetne kihasítani az ottani tortákból, és talán könnyebben is, de ez ugyanakkora veszélyt is jelent. Azok az országok gazdaságilag és a hozzájuk tartozó gazdasági logikával nem feltétlenül jelentenek biztonságot sem nekünk, sem a befektetőinknek. Azért választottuk a nyugati terjeszkedési irányt, mert az stabil, kiszámítható, jól átlátható, mindennemű nemzetközi statisztikából mérhető piac, letisztult európai kultúrával, ahol üzletileg ugyan lassabban lehet felépülni. Lehet, hogy nem nagyobb bennük a potenciál, mint a keletiekben, viszont ezzel az üzleti modellel gond nélkül képesek vagyunk olyan terjeszkedésre, fejlődésre, ami megfelelő és biztonságos.
 
A logika egyértelműen abba az irányba ment, hogy melyek azok az országok, ahol a gazdasági helyzet, a gondolkodásmód és a hozzárendelt országok lakossága, penetrációja, az internet elterjedése megfelelő méretet jelenthet a vállalat szempontjából. Az országok kiválasztásában feltétlen cél volt, hogy legyen egy olyan penetráció, amelyhez illesztve az üzleti modellünket nagyságrendekkel tudunk nőni.
 
P.: Vannak mások, akik hasonló üzleti modellel próbálkoznak?
 
T.K.: Egyelőre nem láttunk ehhez hasonló üzleti modellt, ezt a típusú logikát még nem láttuk azokban az országokban, ahol meg akarunk jelenni.
 
P.: Sok magyar vállalat nem meri meglépni a nemzetközi terjeszkedést, mert sokrétűek a kockázatok.
 
T.K.: A teljes belső működésünket, folyamatainkat és az egész nemzetközi modellt olyan átalakításon vittük át, ami képes ezt a kockázatot kezelni. Magyarországon létrehoztunk egy stratégiai igazgatóságokból és egy operatív igazgatóságokból álló egységet. A stratégiai fogja kézben tartani a nemzetközi területeket is, és oda sorolhatók azok az igazgatóságok, amelyek minden országot képesek irányítani. Nemcsak a logikai szintű stratégiában, hanem ilyen a számvitel, a számlázás, a műszaki kiszolgálás bizonyos részei, a HR, a jog és egyéb olyan egységek, amelyeken igazán múlik az, hogy egy vállalat iránya jó vagy rossz. Ez Magyarországon marad, innen, központilag fogjuk irányítani. A nemzetközi irodáinkban működő fióktelepek nem önálló leányvállalatok, ott pedig ugyanazok az igazgatóságok épülnek fel, mint itt az operatív igazgatóság, aki magával a szolgáltatással, az ügyfél-kiszolgálási oldalával és az értékesítéssel foglalkozik elsősorban. Ezt viszont nem lehet különösebben elrontani. Ha erre jó folyamatok vannak, akkor ezek nagyon könnyen mérhető tevékenységek, és ez alapján nagyon könnyen lehet az egyes egységeket minősíteni, az egyes vezetőket kézben tartani, és ez alapján megmondani, hogy az jó vagy nem jó. Viszont pont ezek azok az egységek, akiknél fontos, hogy megjelenjen a hazai gondolkodásmód, mert akkor tudnak hatékonyak lenni.
 
P.: A BTel növekedése elsősorban az új szolgáltatásnak és a nemzetközi terjeszkedésnek köszönhető. Mi mondható el az alaptevékenységről?
 
T.K.: Kár lenne megtisztítani a BTel számait az új, bővülést hozó szegmensek bevételeitől, hiszen nagyjából minden második évben hoztunk valami olyan újdonságot, ami újabb és újabb lökést adott a vállalatnak. Volt, amikor mikrohullámú hálózattal, mobilinternettel, műholdas internettel jelentünk meg, ezek adták a vállalat dinamikus növekedését.
 
A franchise-ból származó bevételek valóban új bevételként jelennek meg, mégpedig egyszeri díjként, de az XPrime-ból az aláírt szerződéseket követően folyamatos havi bevételeink is származnak. Nagyságrendileg egy évet tekintve minden országból legkevesebb ugyanakkora mértékű bevétel be fog jönni szerződés szerint, mint amennyit most egyszeri díjként behoztunk. Az eddig bekötött ügyfélszám alapján az erre az évre prognosztizált, már szerződésben rögzített szolgáltatás szintjén működő ügyfelektől származó többlet árbevételünk tavalyhoz képest 1,3-1,4 milliárd forint.
 
P.: A vállalattal kapcsolatban több jó hír is érkezett az elmúlt hónapokban, ennek ellenére mégis meredeken esett a BTel részvények árfolyama. Mi a véleménye erről?
 
Ezt a kérdést megkaptam már párszor, fogalmam sincs. Azt gondolom, hogy a piacban van egy olyan előítélet a kkv szektorral kapcsolatban, aminek nyilván van előzménye, hiszen voltak már felfutások, csodálatos jó hírek, majd el lehetett bukni a pénzt. Ez megállítja azt a lendületet, ami pl. egy amerikai piacon, ha bejött valami, azt szétkapkodták. Ez Európára nem jellemző, Magyarországra sem. Magyarország ráadásul sokkal kisebb tőkepiac nagyon kevés szereplővel, nem sok pozitív példával, főképp nem a kkv szektorban. Mindent sokkal szkeptikusabban fogadnak a befektetők, nem feltétlenül reagálják le a jó híreket, sokkal hajlamosabbak arra, hogy lufit kiáltsanak, semmint hogy megnézzék a valós gazdasági eredményeket és teljesítményt. Tavaly már elég sok elemzés készült a vállalatról, saját magunk is tudjuk mérlegelni, hogy az árfolyam mennyire reális, pontosan tudjuk, hogy már az 1000-1200 forintos sávban is alulárazott volt a termék. Most ezzel a lendülettel, ami vélhetőleg az indexbe kerülés után kiváltott spekulatív kispapír, mert végül is akkora forgalom van benne, hogy lehessen rá spekulálni, de nem akkora, mint a blue chipek, ez pont arra tökéletes papír, hogy kisebb pakkokkal lehet játszani. A spekulációnál pont mindegy, hogy pluszba vagy mínuszba megy, nem a vállalat értékét vagy lehetőségeit fogja visszaadni, hanem annak a néhány embernek az 1-2 millió forinton keresett valamekkora hasznát. Nem sok ilyen papír van, amelyiknek van akkora likviditása, hogy játszani már lehet vele.
 
P.: Terveznek osztalékfizetést?
 
A szektor hagyományosan osztalékfizető és hagyományosan egy helyben topogó, és ha jön egy különadó, akkor az osztalékot is elfelejtheti. Mindaddig, amíg a fejlődésnek van egy olyan dinamikája, ami indokolja azt, hogy a megtermelt cash-t visszaforgassuk és továbbnöveljük, addig nem ésszerű és nem logikus, hogy valamilyen mértékű osztalékot kifizessünk a részvényeseknek, hiszen sokkal inkább egy fejlődési sztori, mintsem egy osztalékfizetési sztori a BTel. Nem is sokára természetesen eljön az az idő, amikor a cash-flow-termelő képesség és az ehhez rendelt fejlesztési, fejlődési lehetőségek között már megnyílik az olló, ahol már van értelme, és ebben az esetben azonnal meg is fogjuk nyitni az osztalékfizetés lehetőségét. A jelenlegi számaink alapján azt mondjuk, hogy ez 2016-ban reális lehet. Hogy az akkori helyzet mit fog mutatni, és ad-e még olyan lehetőséget, hogy egy újabb dinamikával inkább oda költsük a pénzt, vagy azt mondjuk, hogy most már eljött a perc, akkor fog kiderülni. Vannak ilyen terveink, de azt gondoljuk, hogy a befektetők számára ennek sokkal inkább arról kell szólni, hogy közép-európai cégként az eredményeinkben, a mérlegünkben is meg fog jelenni mindez a növekedés. Hogy ez eddig nem jelent meg - majd megjelenik. Akkor viszont ez a sztori, nem az, hogy fizetünk 20 vagy 50 forint osztalékot.
 
Forrás: Portfolio.hu


vissza a hírekhez


Kiemelt hírek

összes hír
Franchise Börze - Ahol tuti recepteket találhat egy sikeres vállalkozáshoz!
dátum 2018-01-10 idő 13:30

2018. február 1-én újra franchise kiállítást szervez a Magyar Franchise Szövetség.



Legolvasottabb hírek

összes hír


Franchise tanácsadás

További hírek

Plakátaukciót rendez a BÁV január 24-én
dátum 2018-01-15 idő 11:53

Az aukción reklám- és kiállítás plakátok is képviseltetik magukat, a történelmi ereklyék gyűjtői pedig az ötvenes és hatvanas években készült propagandaplakátok közül válogathatnak.

Franchise partnereit keresi a BITE bakery café
dátum 2018-01-11 idő 10:58

Franchise partnereket keres a pereceket, szendvicseket, mascarponés tekercseket és különleges ízesítésű kávékat kínáló BITE bakery café.

Franchise Börze - Ahol tuti recepteket találhat egy sikeres vállalkozáshoz!
dátum 2018-01-10 idő 13:30

2018. február 1-én újra franchise kiállítást szervez a Magyar Franchise Szövetség.

Vidéki városokban keres franchise partnereket a High Care
dátum 2018-01-10 idő 09:39

A High-Care Cosmetics mintegy 20 egységével az egyik vezető kozmetikai franchise hálózat hazánkban.

Megmaradnak a világörökségi területeken a diszkont üzletláncok
dátum 2018-01-08 idő 10:43

Az új jogszbályi környezet ellenére megállíthatatlan a növekedés a diszkont hálózatok növekedése. Ügyesen hárítják azokat a szigorításokat, amelyek január elsejétől kitiltják őket a világörökségi területekről.