Hírek, aktualitások

dátum 2013-10-28 idő 10:11

A coach titka - Dr. Eszik Zoltán a vállalkozásmenedzselésről

Mi köze lehet a világ második leggyorsabban fejlődő üzletágának a magyar Kocs községhez? Mi a közös versenysportban és a vállalkozásfejlesztében, és miben hasonlít az üzletépítés a gyermekneveléshez? Dr. Eszik Zoltán mesterlicenc-tulajdonos business coach-tól többek között ezekre a kérdésekre is választ keresett Lőwy-Korponay Bereniké, a 168 Óra Online munkatársa.
 
L-K.B. - Ön eredetileg szociológus, egyetemi tanár és oktatáskutató, igazi bölcsész. Hogyan vált mégis az üzletmenedzsment elismert szakértőjévé? 
 
E.Z. - A hallgatóim jegyzeteinek tanulmányozása ébresztett rá, hogy baj van a tanítási metódussal. Szokásommá vált ugyanis, hogy a félévi vizsgák után összeszedegettem az ottfelejtett vázlataikat és idővel egy furcsa tendenciát véltem kiolvasni belőlük: amikor szerintem kiváló előadást tartottam, akkor abból gyakorlatilag szinte semmi nem jelent meg a jegyzeteikben, amikor viszont szétesett, hiányos voltam a katedrán, akkor rendre kipótolták a lyukakat, azaz aktívan dolgoztak maguk is az előadásokon. Sikerült tehát ilyenkor egyfajta „katalizátorként” aktivizálni és inspirálni őket!
 
 
L-K.B. - Egy business coach ugyanezt a katalizátorszerepet hivatott játszani azon vállalkozók mellett, akik a cégüket akarják beindítani, fejleszteni, „nagykorúvá” tenni? Vagyis a coaching ugyanolyan felnőttoktatási forma, mint az egyetem?
 
E.Z. - Nem egészen. Kimondottan örülök, hogy ezt a területet még nem próbálták merev intézményi keretek közé szorítani. A lényege ugyanis éppen az, hogy a coach nem csupán megtanítja a hozzá forduló kis- és középvállalkozókat az üzletépítés szabályaira, a marketingre, a menedzsment fogásaira, hanem egyfajta trénerként motiválja, támogatja őket, hogy képesek legyenek a saját elképzeléseiket formába önteni, megtervezni és lépésről lépésre megvalósítani. A főszerep az övék, nélkülük, az ő elszántságuk, ötleteik, célkitűzéseik és erőfeszítéseik nélkül nem történik meg az áttörés, nem válik a cégük prosperáló, profitképes vállalkozássá.
 
L-K.B. - Ezért lehet köze a sportnak az üzlethez?
 
E.Z. - Így van. A sportban egyértelmű, hogy a sportoló teljesít, ő versenyez, ő küzd, ő dönti meg a rekordokat. De mindenki tudja, hogy egy-egy világklasszis hátterében valóságos edzőcsapat áll. Tiger Woods például 8 coach-csal dolgozik.
 
L-K.B. - A gyermeknevelés is lehet ilyen párhuzam, hiszen annak kihívásaival mindannyian találkozunk életünk során.
 
E.Z. - Sokszor mondom az ügyfeleimnek, hogy egy vállalkozást ugyanúgy meg kell „szülni”, mint egy gyermeket. Szeretnünk kell, gondoznunk, de hosszú távon mégis az a célunk, abban támogatjuk őt, hogy önállóvá, felnőtté váljon, és függetlenedjen tőlünk. Ezt a szemléletet képviseljük a szakmánkban is pontos, egyértelmű keretekkel és módszerekkel.
A cél az, hogy az egymásra épülő „érési” periódusokon átmenve a következő három lényegi szempont megvalósuljon: a vállalkozás piaci környezetben, profittermelő módon, a tulajdonos személyes közreműködése nélkül is működőképes vállalkozássá fejlődjön.
 
L-K.B. - Nemzetközi szinten elismert, jogvédett „knowhow”-val dolgozik, amiről nem illik faggatnom. Mégis, mondana egy konkrét példát a coaching menetéből?
 
E.Z. - Egy fémalkatrészeket gyártó ügyfelemet - akinek a coachinghoz vezető fő problémája a működő piac hiánya volt - megkértem, hogy rajzolja le, hogy a következő öt évben milyen fejlesztéseket kíván megvalósítani annak érdekében, hogy vállalkozása sikeresen növekedő legyen. Csodás új szerelőcsarnokot rajzolt, új gyártósorral. Amikor megkérdeztem, hogy hol találhatók az új épületben a marketing munkacsoport, az üzletkötő team irodái, akkor értetlenül nézett rám. Aztán rádöbbentettem: ha piacot, vásárlókat akar a termékeihez, akkor ezt a piacot kell megteremtenie, létrehoznia. De amíg nem ismerik a potenciális ügyfelei a termékeit, amíg nincs működő útja az értékesítésnek, addig felesleges befektetni egy újabb, jobb termék készítésébe, hiszen azt sem fogja tudni eljuttatni a célközönségéhez.
 
L-K.B. - Ez a szemléletbeli disszonancia általános a világban, vagy speciálisan magyar jelenség?
 
E.Z. - Bonyolult kérdés. A XX. század második felének magyar történelme leépítette a vállalkozói merészséget, képességet, felelősségvállalási hajlandóságot. Egy egész társadalmat szocializáltak „kiskorúnak”, „korlátozottan cselekvőképesnek”, szolgalelkűnek. A vezetői szférában máig tapasztalhatók ennek a hatásai. Ugyanakkor a világ más tájain nagyon is fontos érték a személyes elkötelezettség, a produktivitás, a kezdeményezőkészség az üzlet világában.
Nem véletlenül szerepel a legnagyobb növekedést produkáló iparágak ranglistájának második helyén a coaching szakma, közvetlenül az informatika után. Dél-Kelet-Ázsiában például a komoly bankok többsége csak akkor ad kezdő vállalkozásoknak hitelt, ha azok igazolják, hogy coach-csal dolgoznak. Angliában uniós forrásból indítottak el egy hároméves programot, amelynek keretében coach-okat adnak a vállalkozások mellé. Amerikában ez a szakmai szemlélet olyannyira kreatívan működik, hogy az egyik a nemzetközi coaching cég, a programfejlesztésébe számos olyan magas rangú katonatisztet kapcsolt be, akik megjárták például Afganisztánt, Irakot, és élesben bizonyították, hogy képesek extrém körülmények között, krízishelyzetekben is embereket menedzselni, sikerre vezetni.
 
L-K.B. - Van azért valami, amiről elmondható, hogy mi magyarok adtuk a coaching szakmának?
 
E.Z. - Bizony van: a nevét! Sok, általam ismert magyar coachot is megleptem már azzal, hogy az egyetlen, magyar eredetű szó az angolban, ami közvetlenül angol közszóvá vált, az a szakmánk elnevezése. Az angolba német és francia közvetítéssel került, történeti gyökere pedig a magyar Kocs község neve. Kocs híres volt a XVIII. században a hosszú tengelyű lovaskocsik gyártásáról. Ez a jármű viszont európai hírű, sikeres terméknek, vállalkozásnak számított a maga korában. Egy jó jármű legfőbb tulajdonsága pedig az, hogy eljuttat egyik pontból a másikba. Ahogy egy coach is eljuttatja az ügyfelét egy távolabbi célpontig.
Ami nekem a „coach” szó történetében mégis a legjobban tetszik, az egy sokkal mélyebb szimbólumban ragadható meg. A kocsi kocsik ugyanis Nyugat-Európába - leginkább a Németalföldre - azokat a magyar diákokat szállították, akik komoly erőfeszítéseket tettek azért, hogy a kor tudományos fellegváraiban tanulhassanak. Nekem ez a fejlődés iránti motivációt, illetve a tudás hazahozatalát, közvetítését jelenti.
 

Az ActionCOACH franchise

 
Az ActionCOACH a világ legnagyobb – a kis- és közepes vállalkozások számára - üzletfejlesztési szolgáltatást nyújtó szervezete. 
 
 
Üzletember hozta létre üzletembereknek, kis- és közepes vállalkozástulajdonosok, vezetők igényeit szem előtt tartva. Az üzleti siker növelésére szolgáló hatékony módszerek mellett mára közel négyszáz modell áll rendelkezésre a potenciális vevők megszerzésére szolgáló, a vásárlást ösztönző, a hatékony értékesítést, a tényleges profit-növelő eladások fokozását szolgáló módszerekből. Aki az ActionCOACH team tagjaként folytat tanácsadást, az ezt az elérhető legmagasabb szintű képzés birtokában, széles nemzetközi szakmai támogató hálózatot maga mögött tudva teheti.
 
Hazánkban Eszik Zoltán 2008-ban vásárolt franchise mesterjogot, hogy bevezesse a hazai piacon kevéssé ismert üzleti coach szolgáltatást. Az 1992 óta szervezetfejlesztéssel és vezetési tanácsadással foglalkozó szakembert elsősorban az ausztrál gyökerű, 35 országban jelen lévő ActionCOACH mögött álló know-how győzte meg.  Számtalan hasonló szolgáltatás elemzését követően úgy látta, hogy itt a szolgáltatás minősége mellé társuló piaci hatékonyság garanciája lehet a hazai sikernek. Portugáliában az ActionCOACH hálózata három év alatt tizenötre bővült.
 
Forrás: 168ora.hu; ActionCOACH
Szerző: Lőwy-Korponay Bereniké
Kép forrása: Eszik Zoltán Facebook-profil


vissza a hírekhez


Kiemelt hírek

összes hír
A régió szennyesére pályázik a magyar mosoda-hálózat
dátum 2018-04-16 idő 12:23

Az önkiszolgáló mosodák térnyerését jól szemlélteti, hogy a Bubbles, több mint 50 ezer regisztrált felhasználóval rendelkezik.



Legolvasottabb hírek

összes hír


Franchise tanácsadás

További hírek

80 évre tervez a Burger King Magyarországon
dátum 2018-04-26 idő 09:24

41 éttermével a magyarországi gyorsétterem-piac meghatározó szereplője a Burger King.

Tizedik alkalommal Superbrands-díjas a SPAR
dátum 2018-04-24 idő 09:20

A szakemberek mellett a vásárlók is újra bizalmat szavaztak a SPAR Magyarországnak, amelyet sorozatban tizedszerre tartottak érdemesnek a márkaértékelési díjra.

Május végén Moszkva válik a franchise-világ fővárosává
dátum 2018-04-18 idő 11:26

2018. május végén három jelentős nemzetközi esemény is megrendezésre kerül az orosz fővárosban. a THE MOSCOW FRANCHISE EXPO 2018, a THE WORLD FRANCHISE FORUM az Orosz Franchise Szövetség szervezése, és itt tartják meg a Franchise Világtanács (WFC) soron következő ülését is.

A régió szennyesére pályázik a magyar mosoda-hálózat
dátum 2018-04-16 idő 12:23

Az önkiszolgáló mosodák térnyerését jól szemlélteti, hogy a Bubbles, több mint 50 ezer regisztrált felhasználóval rendelkezik.

Május 10-én kerül megrendezésre a Magyar Franchise Szövetség tisztújító közgyűlése
dátum 2018-04-13 idő 12:45

A közgyűlésen Matthias H. Lehner, a Német Franchise Szövetség alelnöke, a Bodystreet alapító-tulajdonosa osztja meg a hálózatfejlesztéssel kapcsolatos nemzetközi tapasztalatait.