Hírek, aktualitások

dátum 2014-03-05 idő 11:06

A franchise, mint házasság

A világon évente több százezer vállalkozást indítanak útjára, ezeknek egy része új vállalkozás, más része átvett, vagy újraindított vállalkozás. 

Nemzetközi viszonylatban megálapítható, hogy az indulásukat követő öt éven belül a független vállalkozások 70%-a (Egyesült Államokbeli adat, ahol a franchise-nak igen komoly hagyománya van) tönkremegy, vagy megszünteti működését. Mindez az arány franchise hálózatoknál szignifikánsan alacsony. Ugyanezt az időtartamot tekintve a franchise átvevőknek mindössze 7-8%-a kényszerül üzlete bezárására. Tehát a csatlakozás egy franchise hálózathoz annyit jelent, hogy a vállalkozó a "sikeresek klubjához" csatlakozik. 

A franchise európai meghatározása szerint a franchise egy megegyezés, ami által egy vállalkozás, a franchise átadó, megállapodásra jut egy másikkal, a franchise átvevővel, egy közvetett vagy közvetlen kompenzációért cserébe, hogy kereskedelmi vagy meghatározott szolgáltatások használati jogát átadja.

Ennek ki kell terjednie legalább:

  • név vagy márkanév használatára, közös megjelenésre az üzletek külső-, belső arculatában és/vagy a szállítójárműveken,
  • a know-how átadására,
  • valamint egy folyamatos szakmai, kereskedelmi segítségnyújtásra, támogatásra, a szerződés teljes ideje alatt az átadótól az átvevőnek.

A házasság ideális esetben egy életre köttetik, a franchise szerződés is mindenképpen hosszabb (általában 5 éves) időtartamra szól. A szerződés meghatározza a két fél kötelezettségeit, az ’együttélés’ feltételeit, kitér arra, hogy ezt az üzleti kapcsolatot milyen feltételekkel lehet megszüntetni, meghosszabbítani, tovább értékesíteni.

A franchise-t képzeljük el egy üzleti házasságként, amely szerződéssel jön létre egymástól független vállalkozók között, és hosszú távra szól. A házasság bár azt mondjuk, hogy egy életre köttetik, a franchise-szerződés is mindenképpen hosszabb időtartamra szól. A szerződés arra is kitér, hogy ezt milyen feltételekkel lehet megszüntetni, meghosszabbítani vagy értékesíteni.

Akár egy jól működő házasságnál, nemcsak az induláskor számíthat támogatásra a partner. A hálózat központja hosszútávon segíti partnerei működését, üzleti tevékenységét. A rendszergazdától pedig elvárható, hogy a piac változásait folyamatosan kövesse és tartsa karban ezt a házasságot. Mint egy jó párkapcsolatban, hűséget és lojalitást is elvárnak egymástól a felek.

A hálózat elindítójaként a rendszergazda célja, hogy üzleti vállalkozása az általa kidolgozott és bevált módon, megbízható partnerek bevonásával minél nagyobb teret hódíthasson az adott piacon. A franchise hálózatok általános, legfontosabb jellemzője, hogy a szereplők, vagyis a rendszergazda és a csatlakozó partnerek, egyaránt a kölcsönös sikerérdekeltség jegyében dolgoznak. Mindannyian ugyanazt a márkát vagy terméket értékesítik és/vagy szolgáltatást nyújtják, tehát bármely fél sikere a hálózat hírét öregbíti.

Miképp a házasságban, úgy a franchise hálózat életében is nagyon fontos az őszinte, folyamatos, nyitott kommunikáció. Bár minden hálózat egyéni stílusban valósítja meg az együttműködést, a folyamatos kapcsolattartás, a szakmai tudás megosztása, valamint a rendszeres, az átadóktól a csatlakozó partnerek irányában történő kommunikáció hozzátartozik a franchise jellegéhez. A kiterjedt hálózattal bíró franchise rendszerekre jellemző, hogy a rendszergazda nem tart közvetlen kapcsolatot a hálózat valamennyi szereplőjével, hanem a világ különböző területein, az őt képviselő, úgynevezett mester franchise partnerén keresztül kommunikál átvevőivel.

Amennyiben Ön már tudja hogy melyik az a franchise vállalkozás, amelyben el szeretne indulni, a következő feladata az, hogy a franchise rendszergazda is megbizonyosodjon arról, hogy Ön a számára ideális partner. Akár a magyar, akár a külföldi sikeres franchise-hálózatok komolyan átvilágítják az újonnan belépő partnert. Ha már a franchise-nál házasságot említettünk, egy házasság előtt is többször megfontoljuk, hogy az általunk kiválasztott partner hosszútávon megfelelő lesz-e.

Amennyiben nincs határozott elképzelése mely hálózathoz szeretne csatlakozni, számos helyen lehet már franchise lehetőségeket keresni. Széles tárházból választhatunk, sőt vannak olyan franchise hálózatok, melyek olyan szolgáltatásokat kínálnak, amelyek újdonságszámba mennek a piacon.

Csatlakozás előtt ajánlott a piacon lévő franchise partnereknél tájékozódni, további információkat beszerezni a számunkra tetszetős koncepcióról. Számos franchise koncepciónál a meglévő egységek közül kerül kiválasztásra az a "keresztszülő" aki segít bevezetni az új belépőt a rendszerműködésébe és megtanítja az üzletmenet csínját-bínját a leendő átvevőnek.

Amennyiben Ön azon gondolkozik, hogy egy olyan nemzetközi hálózat magyar mester franchise partnere legyen, aki még nincs jelen a piacon, az Ön számára a külföldi cég területi exkluzivitást biztosít és Ön lesz felelős a teljes magyarországi franchise hálózat kiépítéséért. A külföldi hálózatok többsége ezt a megoldást választja, de vannak ez alól kivételek is, mint például az amerikai Subway gyorsétterem lánc, akihez csak franchise partnerként lehet csatlakozni, hiszen nem ad el mester franchise jogokat.

Általában a franchise átvevőnek számolnia kell belépési díjjal, valamint a beruházási tőkeigénnyel (teljes befektetés), ami szektoronként, rendszergazdánként valamint országonként is jelentős szórást mutat. A teljes beruházási tőkeigény magában foglalja a franchise belépési díjat, valamint az üzlet beindításához szükséges befektetéseket is. Itt gondolhatunk az üzlethelyiség megszerzésére, kialakítására, valamint az induló árukészlet megszerzésére is. A franchise rendszer további működése során felmerülnek egyéb, a rendszergazda számára fizetett díjak, ilyen még royalty (forgalmi jutalék), valamint a központi reklámköltséghez való hozzájárulás. Ezek a díjak az éves árbevétel néhány százalékát teszik ki.



vissza a hírekhez


Kiemelt hírek

összes hír
Franchise Börze - Ahol tuti recepteket találhat egy sikeres vállalkozáshoz!
dátum 2018-01-10 idő 13:30

2018. február 1-én újra franchise kiállítást szervez a Magyar Franchise Szövetség.



Legolvasottabb hírek

összes hír


Franchise tanácsadás

További hírek

Piacvezető robotgép forgalmazásához keres partnereket a Thermomix
dátum 2018-01-17 idő 12:39

A legintelligensebb robotgép immáron Magyarországon is elérhető.

Ezen túl magánszemélyek is hirdethetnek a Duna House honlapján
dátum 2018-01-16 idő 12:20

Március végéig bruttó 1990 forintért árulhat a nagyközönség házat, lakást, ingatlant, 30 napon át a Duna House honlapján.

Plakátaukciót rendez a BÁV január 24-én
dátum 2018-01-15 idő 11:53

Az aukción reklám- és kiállítás plakátok is képviseltetik magukat, a történelmi ereklyék gyűjtői pedig az ötvenes és hatvanas években készült propagandaplakátok közül válogathatnak.

Franchise partnereit keresi a BITE bakery café
dátum 2018-01-11 idő 10:58

Franchise partnereket keres a pereceket, szendvicseket, mascarponés tekercseket és különleges ízesítésű kávékat kínáló BITE bakery café.

Franchise Börze - Ahol tuti recepteket találhat egy sikeres vállalkozáshoz!
dátum 2018-01-10 idő 13:30

2018. február 1-én újra franchise kiállítást szervez a Magyar Franchise Szövetség.