Hírek, aktualitások

dátum 2008-05-09 idő 11:22

A nyelviskolák McDonald's-e

Alkalmi nyelvtanárból lett vállalkozó Nagy Zoltán. A Katedra úttörő üzleti modelljének köszönhetően évek óta vezető pozíciót foglal el a lakossági nyelvtanítás piacán. Az erőteljes marketingre és országos franchise hálózatra építő nyelviskola tavaly kétmilliárd forintos konszolidált árbevételt ért el, ennek a felét a budapesti központban. 

Nagy Zoltán (41) a rendszerváltás hajnalán ifjú közgázos hallgatóként angolt tanít egy új nyelviskolában. Az állandóan üzleti lehetőségeket kereső fiatalember a '90-es évek nyelvtanulási lázát látva jut arra a következtetésre, hogy saját iskolát kell alapítania. "Akkoriban kétféle vállalkozás indult. Az állami vállalatok privatizálása a kapcsolati tőke révén a nálam eggyel idősebb generáció privilégiuma volt. A másik típusú vállalkozást a kezdőtőke nélküli, kereskedelemmel vagy szolgáltatással foglalkozó fiatal üzletemberek alapították. Mi ez utóbbiba tartoztunk" - emlékszik vissza Nagy Zoltán a hőskorszakra.

A Katedra 1990 októberében alakul, lényegében hobbivállalkozásként. Kezdetben 17 csoporttal indulnak, és az első beiratkozás után - nagy meglepetésükre - 800 ezer forint árbevételt realizálnak 3 nap alatt. A tulajdonosoknak azonban az egyetem mellett nincs idejük fejleszteni a céget. Ekkor még ketten viszik a boltot: társa azonban néhány évvel később kiválik a vállalkozásból. "Nagyon másként gondolkodtunk a cég további jövőjét illetően" - indokolja szűkszavúan a szakítást Nagy Zoltán, aki 1998-ban kivásárolja társát a cégből.

Indulás: minden pénz marketingre

A FORDULÓPONT 1991 őszén érkezik, amikor a korábbi 200 fős hallgatói létszámot 1200 főre tornázzák fel. A hogyanra nagyon egyszerű a válasz: összes addigi bevételüket marketingre költik. Az akkoriban induló ingyenes műsorújság, a Pesti Est egyik első hirdetőjeként nagyméretű újsághirdetéseket adnak fel, és rádióban is reklámozzák a tanfolyamokat. Az erőteljes marketingtevékenység azóta is alapvető a cégnél.

Az órákat budapesti iskolák bérelt termeiben tartják. Ekkoriban még mindent ketten csinálnak; szórólapokat osztogatnak, plakátot ragasztanak, tanárokkal szerződnek, hallgatókat iratnak be. "Meglehetősen kényelmes vállalkozás volt eleinte. Pénteken nem dolgoztunk, és már délután 5 órakor befejeztük a munkát" - mondja Nagy Zoltán. Az első kurzusok 5 nyelvvel indulnak, ám rögtön szembetalálják magukat az első nehézségekkel: a 90-es évek elején rendkívül nehezen találnak képzett nyelvtanárt, és óriási terhet jelent az 1200 hallgató adminisztrációja is. Ez utóbbit hamarosan gépesítik, egy magyar fejlesztésű számítógépes program segíti munkájukat.

1992-től kezdve már évi 10 ezer hallgató iratkozik be hozzájuk; ezt a létszámot stabilan tudják tartani egészen 1996-ig. Ekkor megint lépnek egyet előre. Új márkaneveket, "önálló brandeket" hoznak létre. A Centre Français franciára, az Academia Espańa spanyolra, a Centro Italiano olaszra oktat. A számítás beválik: 30-40 százalékkal tornázzák feljebb a forgalmat, amelynek köszönhetően 1997-re elérik a piacvezető pozíciót a nyelviskolák lakossági piacán. Az egyéni nyelvtanulók részére később megnyitották a Privát Katedra szolgáltatást. További elő-relépés volt a Katedra Travel utazási iroda létrehozása, amely a külföldi nyelvtanulási lehetőségekre specializált utazási vállalkozás.

Szép lányok az ügyfélszolgálaton

A FEJLŐDÉSNEK KÖSZÖNHETŐEN a Katedra 2001-ben költözött a jelenlegi belvárosi központjába. A Madách téri irodaházban a létszám négy-öt éve stabil: az adminisztráció mintegy 40 emberből áll, a tanárok száma 280. Az irodában járva a szemlélőnek rögtön feltűnik, hogy az ügyfélszolgálaton rendkívül sok csinos, fiatal lány dolgozik. Erről így vélekedik Nagy Zoltán: "Nyilván nem az volt a cél, hogy szép lányokat vegyünk fel. De a kellemes megjelenésű, vonzó személyiség elengedhetetlen ebben a szakmában. Ellenkező esetben nem fognak beiratkozni a hallgatók". A cégvezető a mai napig személyesen felvételizteti a leendő munkatársakat: azt nézi, hogy ki az, akinél a legszívesebben ő maga is beiratkozna.

A nyelvtanításban kulcskérdés a szakmai színvonal és az árazás. Nagy Zoltán szerint a Katedra a nyelviskolák McDonalds-a, ami annyit jelent: náluk nincs kiugró szintkülönbség az egyes tanárok között. Vagyis valamennyi tanárukra igaz, hogy bármikor képesek az elvárt minőségen, egyforma színvonalon oktatni. "A McDonalds nem abban jó, hogy a világ legjobb hamburgerét készíti. De csak ők tudják biztosítani, hogy éjféltől másnap éjfélig mindegyik hamburger egyformán ízletes és fogyasztható legyen" - mondja Nagy Zoltán. Szerinte a Katedránál van sok csodálatos, kiugró képességű tanár is, azt viszont minden hallgatónak garantálják, hogy az elvárható szint alatt egy sincs.

Alacsony árakkal taroltak

MÁS STRATÉGIÁT IGÉNYELT az árpolitika kialakítása a piacvezető pozíció megszerzése előtt és után. Kezdetben megnézték a piaci átlagot, majd 5-10 százalékkal alacsonyabb árat lőttek be - manapság éppen a versenytársaik alkalmazzák ezt a stratégiát velük szemben. Bár a Katedránál vannak kisebb és olcsóbb iskolák a piacon, ezek nem tudják kihasználni a méret adta előnyöket. "Egy kisebb iskolának általában nincs annyi hallgatója, hogy differenciált szintrendszert alkalmazzon" - véli Nagy Zoltán, majd hozzáteszi: náluk 24 szint van a kezdőtől a felsőfok feletti szintig.

Menő lett az orosz

DIVATTRENDEK a nyelvtanulásban is megfigyelhetők. Nagy Zoltán tapasztalatai szerint négy-öt éve kezdődött az orosz nyelv reneszánsza, a német folyamatosan szorul vissza, jelenleg tíz százalék alatt van a képzések aránya. Az angol mára gyakorlatilag egyeduralkodóvá vált, a Katedránál a tanfolyamok hetven százaléka angol nyelvtanfolyam.

A nyelviskolapiac más szempontból is átrendeződött. Mivel az állam két éve megvonta a nyelvtanulás után járó adókedvezményt a magánszemélyektől, a lakossági piac 5-8 százalékkal visszaesett. Ugyanakkor lehetővé tették a cégeknek, hogy szakképzési hozzájárulás terhére nyelvi képzést adjanak a dolgozóiknak. Bár a cégek lassan reagáltak, ma már 15- 20 százalékkal több vállalati megrendelés érkezik a Katedrához. A cégnél az első években mindössze tíz százalék volt a vállalati tanfolyamok aránya. Jelenleg ez az arány negyven-ötven százalékos, csak Budapesten 150 cégnél folynak képzések.

Terjeszkedés franchise rendszerben

NAGY ZOLTÁN 2006-BAN hozta létre a 35 városban jelen lévő országos Katedra Nyelviskola Hálózatot. A döntés tudatos volt. "A franchise előnye, hogy gyorsabb és kevésbé tőkeigényes terjeszkedési mód, mint a saját iskolák alapítása. Mi adjuk a keretrendszert, amit folyamatosan ellenőrzünk" - mondja Nagy Zoltán, aki hozzáteszi: hálózati szinten 800 tanárral oktatnak idegen nyelveket. A budapesti központ belépési díjért és forgalmi jutalékért névhasználati jogot biztosít, átadja az oktatás részletesen kidolgozott módszertanát, tanfolyam- és kedvezményrendszerét. Bár a cégvezető nem kívánta elárulni a "royalty" szerződések alapján befolyó forgalmi jutalékot, számításaink szerint a helyi nyelviskolák nem fizetnek két százaléknál magasabb díjat a Katedrának.

A Katedra árbevétel-arányos profitja egyébként évi 5-6 százalék. "Aki ebben a szakmában 8 százaléknál nagyobb profitot ér el, az vagy nagyon ügyes, vagy nagyon nagy disznóságot csinál" - mondja Légrádi Tamás, a Nyelviskolák Szakmai Egyesületének elnöke, aki jó üzleti érzékkel megáldott embernek tartja Nagy Zoltánt. "Zoli soha nem köntörfalaz. Talán túlságosan is lényegre törően tárgyal" - mondja Légrádi Tamás, aki hozzáteszi: általában nem azért jár az emberek egy része a McDonaldsba, mert az étel ott olyan finom, hanem mert jó a marketingje és gyorsan elfogyaszható ennivalót lehet kapni. Szerencsére étteremben és nyelviskolában is sokféle választási lehetőség van.

NÉVJEGY

Nagy Zoltán (41) Budapesten született. Elsőre felvették a budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemre, ahol külgazdaság szakon végzett. Utána MBA diplomát, majd nemzetközi utazásszervező oklevelet szerzett. Később online marketing menedzsernek képezte magát. Spanyolból és angolból felsőfokú nyelvvizsgája van. A cégvezető szerint egyik legnagyobb hibája főnökként, hogy "túl keveset foglalkozik emberei értékelésével". Úgy véli: pusztán azért, mert valaki elvégzi a munkaköri kötelességét, még nem jár dicséret. Nagy Zoltán édesapja közgazdász, édesanyja pedig könyvelő. A 75 éves hölgy a cégnél dolgozik, ő a Katedra főkönyvelője. A cégvezető két éve házas, kislánya három hónapos. Adyligeten laknak egy családi házban. Jelenleg egy négy éves Volvo S80-as cégautóval jár, amely az első új kocsija. Nagy Zoltán húsz évig kosárlabdázott, de mivel elkoptak a térdei, mostanában teniszezik.

PIACI KÖRKÉP

A nyelviskolák piacát ár-érték arány szempontjából három részre lehet bontani. Az alsó szint a szakmában "körúti nyelviskoláknak" nevezett intézmények, amelyek 290- 390 forint/óra áron hirdetnek, ám nem rendelkeznek megfelelő személyi és infrastrukturális feltételekkel. Számuk folyamatosan csökken. A középső szint a nagyobb méretű nyelviskoláké, amelyek átlagosan óránként 800 forintért oktatnak. Ide tartozik a Katedra is: megbízható minőségben, szakmailag korrekten végzik a munkát. Ők képezik a nyelviskolák derékhadát ma Magyarországon. Információink szerint a felső szinten mintegy nyolc-tíz drágább nyelviskola van, amelyek többnyire nagy nemzetközi hálózatok tagjai. Ők akár 1500-2000 forintot is elkérnek egy óráért.

Forrás: www.haszon.hu



vissza a hírekhez


Kiemelt hírek

összes hír
Franchise Börze - Ahol tuti recepteket találhat egy sikeres vállalkozáshoz!
dátum 2018-01-10 idő 13:30

2018. február 1-én újra franchise kiállítást szervez a Magyar Franchise Szövetség.



Legolvasottabb hírek

összes hír


Franchise tanácsadás

További hírek

Hatalmas az érdeklődés a 10 év után újra megrendezendő Franchise Börze iránt
dátum 2018-01-17 idő 14:28

A Magyar Franchise Szövetség hiánypótló bemutatkozási lehetőséget nyújtó rendezvénye olyan sikeres, hogy már szinte az összes kiállítói stand foglalt.

Piacvezető robotgép forgalmazásához keres partnereket a Thermomix
dátum 2018-01-17 idő 12:39

A legintelligensebb robotgép immáron Magyarországon is elérhető.

Ezen túl magánszemélyek is hirdethetnek a Duna House honlapján
dátum 2018-01-16 idő 12:20

Március végéig bruttó 1990 forintért árulhat a nagyközönség házat, lakást, ingatlant, 30 napon át a Duna House honlapján.

Plakátaukciót rendez a BÁV január 24-én
dátum 2018-01-15 idő 11:53

Az aukción reklám- és kiállítás plakátok is képviseltetik magukat, a történelmi ereklyék gyűjtői pedig az ötvenes és hatvanas években készült propagandaplakátok közül válogathatnak.

Franchise partnereit keresi a BITE bakery café
dátum 2018-01-11 idő 10:58

Franchise partnereket keres a pereceket, szendvicseket, mascarponés tekercseket és különleges ízesítésű kávékat kínáló BITE bakery café.