Hírek, aktualitások

dátum 2014-03-11 idő 12:35

Amivel a magyarok visznek el minden pénzt Európában

A szabadulós játék az új romkocsma, már Európa is rajong a magyarok által kitalált programért. Annak jártunk utána, hogy Gyurkovics Attila ötlete miként terjedt el a világon, mennyire jövedelmező ilyen vállalkozást nyitni itthon, és most kik a legnagyobbak a piacon. (hvg.hu összeállítás)
 
A szabadulós játék eredetileg online szerepjátékként indult Japánból tizenöt éve. A valós életbe Gyurkovics Attila, a Parapark létrehozója ültette át 2011-ben: ő nyitott a világon először „offline” szabadulószobát egy budapesti romkocsmában, a Gondozókertben. Ez lett az "ősképe" az azóta megnyílt szabadulós játékoknak az egész világon.
 
„Eleinte próbáltam szabadalommal levédetni az ötletet, de jogászok mondták, hogy ez reménytelen, mert elég egy kis módosítás, és máris új játékmenet jön létre. Azóta próbálom pozitívba átfordítani az üzenetet, hogy mindenkinek jó, ha a játékkal átéli a flow-élményt, amiért én az egészet kitaláltam” – mondta a hvg.hu-nak Gyurkovics Attila. (A flow-élmény az elme működésének egy olyan állapota, melynek során az ember teljesen elmerül abban, amit éppen csinál, amitől energiával töltődik fel, abban teljesen részt vesz, teljesen átadja magát a folyamatnak, és ebben örömét leli. A flow-t Csíkszentmihályi Mihály világhírű magyar származású pszichológus dolgozta ki a hetvenes években az USA-ban – a szerk.)
 
Magyar szabadulószobák Európában
Az itthon piacvezető Parapark Kft.-nek 5 pályája van két budapesti helyszínen. E mellett franchise-ban működtetnek pályákat Madridban, Barcelonában, Zágrábban, de Gyurkovics Attila tulajdonos már kapott megkereséseket az USA-ból és Hongkongból is. A cégnek Szegeden, Győrben és Pécsett is van 2-2 helyszíne, szintén franchise rendszerben. Úgy tudjuk: a magyar Hinthunt és Cluequest Londonban nyitott egy-egy helyszínt tavaly, a Trapnak Berlinben vannak pályái, de Prágában és Londonban is működnek magyarok által megnyitott egységek. Az Exitpoint tavaly épített két pályát Bécsben egy másik magyar társasággal, de a nyitás előtt kiléptek az üzemeltetésből, mert az együttműködésük nem úgy alakult, ahogy tervezték. A tulajdonosoknak jelenleg Bukarestből, Helsinkiből és Izraelből vannak megkereséseik. A Room Escape Bécsbe és Újvidékre adta el a franchise-t.

 

A flow-élményre alapozott ötlete mindenesetre azonnal robbant: a Paraparkban a nyitáskor 3-4 hétre előre kellett helyet foglalni, ha valaki játszani akart, de a nagy boomot 2012 hozta el. Ebben az évben csak Budapesten 10-15 új helyszín nyílt. Jelenleg a fővárosban már 120 szobában lehet játszani több mint 45 helyszínen, vidéken pedig 10-15 hely nagyjából 25-30 szobájában.
 

A szabadulójáték az új romkocsma

 
Időközben Európa is felfedezte magának a szabadulós játékokat. Kezdetben kint élő magyar fiatalok keresték meg a hazai üzemeltetőket, hogy közösen nyissanak pályákat külföldön. Később, amikor már a nemzetközi médiában is híre ment a dolognak, maguk a külföldi vállalkozók érdeklődtek közvetlenül a magyarországi üzemeltetőknél. A jelenlegi állapot az, hogy azok a hazai cégek, amelyek külföldön is jelen vannak, általában franchise rendszerben működtetik a pályákat. Ez azt jelenti, hogy egyszeri belépti díjat és havi fix díjat kérnek a játékmenet és a technikai know-how átadásáért, de ők maguk közvetlenül nem vesznek részt a pályaépítésben. A másik megoldás, hogy közös külföldi céget hoznak létre. De gyakori az is, hogy a hazai cégek tulajdonosai magánszemélyként mennek ki külföldre, és egyéni megállapodás alapján építenek pályákat.
 
 
Arra a kérdésre, hogy miért a magyarok járnak élen ebben a műfajban a világon, Gyurkovics Attila azt mondja: azért, mert magyarok találták ki a játékot, ami a nemzetközi médiában is így terjedt el. A kinti vállalkozók pedig biztosra akarnak menni, ezért keresnek magyarokat. Maldrik András, az ExitPoint ügyvezetője, társalapítója úgy véli, a szabadulójátékok a Budapesten nagy hagyományokra visszatekintő romkocsmakultúrából nőtték ki magukat, s ez az „árukapcsolás” óriási vonzerőt jelent a külföldieknek és magyaroknak egyaránt.
 

Mekkora üzlet?

 
Túl a játék zsenialitásán, sokan gondolják azt, hogy ez egy óriási üzlet – és nem alaptalanul. A bekerülési és üzemeltetési költség minimális, a bevételek viszont akár már a második hónapban kitermelhetik a teljes beruházási költséget. „Egy belvárosi helyszínt, két szobával – a berendezés igényességétől függően – már 1,5-2,5 millió forintból meg lehet nyitni, beleértve a kéthavi bérleti díjat, a cégalapítást, az alkalmazott fizetését, és a könyvelő díját is” – mondta egy neve elhallgatását kérő üzemeltető, aki hozzátette: az ő helyszínük a harmadik hónapra behozta a beruházás teljes 2,5 milliós költségét. Gyurkovics Attila is alátámasztja, hogy egy menő, forgalmas helynek, legalább 3 pályával, nagyjából 2 milliós bevétele lehet havonta.
 
Számításaink szerint a havi kiadások marketing nélkül így alakulhatnak: a bérleti díj az ingatlan rezsijével együtt nagyjából 150-200 ezer forint lehet, az alkalmazottak bére 200-250 ezer, az áfa minimálisan 300 ezer. Így nagyjából 500 ezer és 1 millió közé eshet a havi haszon.
 
 
Maldrik András szerint ezt a jövedelmezőséget ma már nem lehet megcsinálniuk az új belépőknek, mivel a piac nagyon telítetté vált, így többet kell marketingre is költeni. „A kiemelkedő haszon talán két éve volt igaz, de az is csak az első 10 belépőre nézve. És ez is csak akkor, ha belvárosi helyszínen, lehetőleg forgalmas vendéglátó-ipari helyiségben, legalább két pályával, minőségi berendezéssel nyitottak” – mondta Maldrik András, aki szerint 45 helyszínt egyszerűen nem bír el egy kétmilliós város. Még akkor sem, ha a budapesti menő helyek vendégköre 40-60 százalékban külföldi turistákból áll. Az Exitpoint például több ajánlatot is kapott csődbe ment társaságoktól, hogy vásárolják fel a szobáikat vagy legalább a berendezést. András ezért arra számít, hogy a következő egy-két évben sokan fognak elhullani az új belépők közül.
 

Pszichiátria vagy Alice Csodaországban

 
Itthon az első három vezető piaci szereplő a Parapark, a PaniQSzoba, az ExitPoint. A TrapFactory tavaly év végén nyílt meg Csepelen, összesen 6 különböző stílusú pályával, közel 400 négyzetméteren. Az ExitPointot Maldrik és Ferencz Zoltán Zénó nyitotta meg 2012 végén, a Kálvin téri Monyó kávézó pincéjében. Itt egyetlen szobájuk volt, és rá fél évre átköltöztek a Fogas Kertbe, mert a Monyóban nem tudták bővíteni a helyet. A Fogasban jelenleg három pályájuk van, a negyedik most nyílik. Az egyik pálya egy pszichiátriát imitál, a másik egy ódon lakást, a harmadik pedig Rabbit Hole névre hallgat, és az Alice Csodaországban történet alapján dolgozták ki, utóbbi a legnépszerűbb, a foglalások 70 százaléka erre a pályára jön. Vendégeik 60 százaléka külföldi turista, 20-20 százaléka hazai vállalati ügyfelek, illetve magyar magánszemélyek, baráti társaságok. A három szobában átlagosan heti 3-5 játékot bonyolítanak, négy alkalmazottal.
 
Náluk alapkoncepció volt, hogy olyan helyszínt akartak, amely nagy forgalmú vendéglátó-ipari egység mellett van, és ami bevonzza az embereket. Maldrik szerint nagyon sok helynek az a hibája, hogy külvárosi bérház pincéjében található, és nem kapcsolódik hozzá szórakozóhely. A Fogas Kert ebből a szempontból ideális, mert a külföldiek által kedvelt pesti romkocsmanegyed központjában van. Itt a vendégek meg tudnak inni egy sört a játék végén, illetve az ExitPoint még prezentációs lehetőséget is tud biztosítani a céges ügyfeleiknek.
 
Szerző: Ember Zoltán
Forrás: hvg.hu
Fotó: Fülöp Máté
Az eredeti cikket itt olvashatja.


vissza a hírekhez


Kiemelt hírek

összes hír
A régió szennyesére pályázik a magyar mosoda-hálózat
dátum 2018-04-16 idő 12:23

Az önkiszolgáló mosodák térnyerését jól szemlélteti, hogy a Bubbles, több mint 50 ezer regisztrált felhasználóval rendelkezik.



Legolvasottabb hírek

összes hír


Franchise tanácsadás

További hírek

Tizedik alkalommal Superbrands-díjas a SPAR
dátum 2018-04-24 idő 09:20

A szakemberek mellett a vásárlók is újra bizalmat szavaztak a SPAR Magyarországnak, amelyet sorozatban tizedszerre tartottak érdemesnek a márkaértékelési díjra.

Május végén Moszkva válik a franchise-világ fővárosává
dátum 2018-04-18 idő 11:26

2018. május végén három jelentős nemzetközi esemény is megrendezésre kerül az orosz fővárosban. a THE MOSCOW FRANCHISE EXPO 2018, a THE WORLD FRANCHISE FORUM az Orosz Franchise Szövetség szervezése, és itt tartják meg a Franchise Világtanács (WFC) soron következő ülését is.

A régió szennyesére pályázik a magyar mosoda-hálózat
dátum 2018-04-16 idő 12:23

Az önkiszolgáló mosodák térnyerését jól szemlélteti, hogy a Bubbles, több mint 50 ezer regisztrált felhasználóval rendelkezik.

Május 10-én kerül megrendezésre a Magyar Franchise Szövetség tisztújító közgyűlése
dátum 2018-04-13 idő 12:45

A közgyűlésen Matthias H. Lehner, a Német Franchise Szövetség alelnöke, a Bodystreet alapító-tulajdonosa osztja meg a hálózatfejlesztéssel kapcsolatos nemzetközi tapasztalatait.

Frozen Yoghurt hálózat kínálja értékesítésre az elmúlt 4 év alatt felépített franchise hálózatát
dátum 2018-04-13 idő 10:50

A koncepció öt egysége négy jelentős budapesti bevásárlóközpontban, valamint a budaörsi Korzó Auchan Kereskedelmi Központban is jelen van üzleteivel.