Hírek, aktualitások

dátum 2014-03-17 idő 09:21

Az üzleti kalandor - Rózsa József (interjú)

A hazai vendéglátás mai helyzetéhez alkalmazkodva nem készít már terveket, inkább a napi problémákhoz igazodik Rózsa József, több nemzetközi gyorsétteremlánc hazai franchise jogainak birtokosa. Valamit mégis jól csinálhat, mert „birodalma” folyamatosan nő, és a magyar partnereket kutató kisebb-nagyobb hálózatok képviselői is mind megfordulnak irodájában. Vele beszélgettünk eredményeiről, a siker és a kudarc okairól. (Trade Magazin összeállítás)
 
– Ön először akkor került a hírekbe, amikor átvette a tetszhalott Nordsee franchise jogait. Miért pont ezzel a jócskán eladósodott vállalkozással, és pont válság idején kezdte vendéglátós pályafutását?
 
– Szinte magától értetődött a döntés a lánc újraélesztéséről; egy azóta megszűnt vállalkozásom volt a fő beszállítója a Nordsee­nek, aminek így sokat láttam mindennapi harcaiból, és azt is, hol követtek el hibákat akkori működtetői. Persze külső okok is jócskán közrejátszottak a jó nevű étteremlánc hazai bukásában: pont olyan időszakban próbálkoztak bevezetésével, amikor a recesszió a csúcson volt, a forint pedig folyamatosan gyengült – márpedig a legfontosabb alapanyagokat importból kell(ett) biztosítani.
 
Rózsa József (forrás: Trade Magazin)
 
Úgy tapasztalom, hogy a halfogyasztás és a tengeri termékek népszerűsége nő, és ebben a szegmensben sem a haléttermek, sem az egészségtrendekre épülő éttermek területén nincs igazi konkurenciánk. Azt sem igazán hiszem, hogy a közeljövőben bárki is hálózat formájában szeretne halat árulni idehaza. A név jó, a pozicionálás markáns: a 24-42 közé belőtt elsődleges célcsoport kétharmada nő, 2000–2500 forint egy komoly egytálétel – bízom a koncepcióban. Már négy plázában működik Nordsee étterem, az év közepéig még egy hasonló, valamint két kisebb üzlet is nyílik majd.
 
 
Valamiféle túlélési időszakként élem meg ezt a periódust, ami után törvényszerűen jönnek majd a gazdagabb évek. Szeretnék a fővárosban a következő 2-3 évben még 3-5 üzletet nyitni, a vidék meg a jövő zenéje – ott ugyanis nem biztosítható a napi kontroll.
 
– A napi kontrollon múlna a siker?
 
– Talán furcsán hangzik, de minden nap végigjárom minden éttermünket, nemcsak a Nordseeket. Ez igen hatékony ellenőrzési módszer, de önmagában persze édeskevés: kell a bátorság, a határozottság és a jó piacismeret. De én azt is természetesnek tartom például, hogy a koncepciók adaptálásában gasztrós szakemberek segítségét is igénybe veszem.
 
A franchise tulajdonosok részéről az alkalmazkodás és a rugalmasság hiánya is akadálya a hálózat kialakításának – ezért próbálkozik sok amerikai, sőt európai lánc is sikertelenül nálunk. Alapvető marketinghibák döntik be a már működő próbálkozásokat is: jó példa erre az egyébként kimondottan kreatív Konopizza esete (Trade magazin 2013/5 – a szerk.), amelynek már a zászlósüzlete is rossz árpozicionálással, rossz helyen működött.
 
Az sem kedvez a hazai vendéglátós franchise fejlődésének, hogy mi magyarok hajlamosak vagyunk elutasítani a merevebbnek tűnő rendszerelőírásokat, amúgy is mindig mindent jobban tudunk, no meg invesztálni sem szeretünk ilyesmibe.
 
– Ön viszont vevő volt több más hálózat master franchise jogára is.
 
– Nézze, én kalandor típus vagyok; nem a vendéglátás az egyetlen terület, amelyen én tettem meg itthon a legelső lépéseket. Határozott elképzeléseim vannak a piacról, és hitelesen be tudom mutatni a lehetőségeket a partnereket kereső cégeknek. Volt, akit sikerült meggyőznöm, hogy ha nálunk kívánja megvetni a lábát, neki is alkalmazkodnia kell az itteni adottságokhoz. Ilyen volt például a Mucho Burrito – az első áprilisban nyílik az egyik budapesti bevásárlóközpontban. Autentikus receptek alapján készülő, igazi mexikói ételt kínálunk jó alapanyagokból – ez is olyan szegmens, ahol nemigen van igazi konkurens. Célcsoportja a fiatal korosztályok, akik a jó minőségű, 1200-1500 forintos rizses-húsos tortillatekerccsel jól is tudnak lakni.
 
     
 
A Wienerwald egy 60 éve működő patinás étteremlánc, amely az utóbbi évtizedben átkerült a gyorséttermi kategóriába. Ebből is működik már az első – az amerikai fast food csirkeételek alternatíváját kínálja, némi bajor felhanggal. A Häagen Dazs márkát pedig aligha kell bemutatnom: prémium alapanyagokkal dolgozó kávézó-fagylaltozó.
 
 
Dolgozom más ötleteken is, nyitott vagyok a jó koncepciókra, azzal együtt, hogy tudom, a „nasi” kategóriát leszámítva Magyarországon a legfontosabb világtrendek már jelen vannak.
 
Forrás: Trade Magazin


vissza a hírekhez


Kiemelt hírek

összes hír
A régió szennyesére pályázik a magyar mosoda-hálózat
dátum 2018-04-16 idő 12:23

Az önkiszolgáló mosodák térnyerését jól szemlélteti, hogy a Bubbles, több mint 50 ezer regisztrált felhasználóval rendelkezik.



Legolvasottabb hírek

összes hír


Franchise tanácsadás

További hírek

80 évre tervez a Burger King Magyarországon
dátum 2018-04-26 idő 09:24

41 éttermével a magyarországi gyorsétterem-piac meghatározó szereplője a Burger King.

Tizedik alkalommal Superbrands-díjas a SPAR
dátum 2018-04-24 idő 09:20

A szakemberek mellett a vásárlók is újra bizalmat szavaztak a SPAR Magyarországnak, amelyet sorozatban tizedszerre tartottak érdemesnek a márkaértékelési díjra.

Május végén Moszkva válik a franchise-világ fővárosává
dátum 2018-04-18 idő 11:26

2018. május végén három jelentős nemzetközi esemény is megrendezésre kerül az orosz fővárosban. a THE MOSCOW FRANCHISE EXPO 2018, a THE WORLD FRANCHISE FORUM az Orosz Franchise Szövetség szervezése, és itt tartják meg a Franchise Világtanács (WFC) soron következő ülését is.

A régió szennyesére pályázik a magyar mosoda-hálózat
dátum 2018-04-16 idő 12:23

Az önkiszolgáló mosodák térnyerését jól szemlélteti, hogy a Bubbles, több mint 50 ezer regisztrált felhasználóval rendelkezik.

Május 10-én kerül megrendezésre a Magyar Franchise Szövetség tisztújító közgyűlése
dátum 2018-04-13 idő 12:45

A közgyűlésen Matthias H. Lehner, a Német Franchise Szövetség alelnöke, a Bodystreet alapító-tulajdonosa osztja meg a hálózatfejlesztéssel kapcsolatos nemzetközi tapasztalatait.