Hírek, aktualitások

dátum 2009-10-26 idő 10:04

Franchise kontra magános iroda - az ingatlanpiac a válság tükrében

Bár pontos adatok híján homályban tapogatózunk, ráadásul sokszor elvakít a PR, a válság az ingatlanközvetítők 40-50 százalékát elsodorta - írja az ingatlanmagazin.com. Azonban még mindig nincs ingatlankamara, hogy a magas szakmai színvonalat garantálja. Továbbra is kérdés: franchise vagy önálló iroda. A válság egyes szakértők szerint piactisztuláshoz vezethet, mások szerint a tőkeerősebbek maradnak talpon.

Bár a válság különösen érzékenyen érintette az ingatlanközvetítői piacot, pontos számadatokkal még mindig nem rendelkezünk: hányan végeznek közvetítői tevékenységet, a válságba hányan buktak bele, hány ember rendelkezik megfelelő szakmai képesítéssel. „Mivel a terület borzasztó rosszul szabályozott, hiányosak az adatok. Hozzávetőlegesen 50 000 cég, vállalkozás profiljában szerepel az ingatlanközvetítési tevékenység. Végzett szakember 20 000 körül van, valójában 5 000 cég, vállalkozás foglalkozott a válság előtt tényleges értékesítéssel” – összegez kérdésünkre Békési Béla. A MIÉSZ (Magyar Ingatlanközvetítők és Értékbecslők Szakmai Szervezete) elnökének tapasztalatát látszik alátámasztani az Opten Informatikai Kft. cégtáradatbázisa is. Eszerint 2009. október 25-ig már csak 2 690 olyan vállalkozás maradt, akik valamilyen ingatlanügynöki (eladás, forgalmazás, bérbeadás, üzemeltetés, kezelés, értékbecslői stb.) tevékenységre is kiváltották vállalkozásukat. A pontosabb képhez persze az is hozzájárul, hogy 496 cég ellen már elindult, vagy be is fejeződött a végelszámolás. Így az Opten cégadatbázisa szerint ma már csak 2194 ingatlanközvetítéssel is foglalkozó cég maradt az országban. Területi leosztás szerint a legtöbb bezárt irodát Közép-Magyarországon (353 db), Észak-Magyarországon (23 db), az Alföldön (35 db), Közép (20 db)-, Nyugat (33 db)-, és Dél-Dunántúlon (32 db) mérték.

Az biztos, hogy a magyar közvetítői piac jelentős százaléka ment tönkre, azonban az outsiderek, kevésbé elkötelezettek, kevés szakmai tudással rendelkezők mellett tőkeszegény, ám jó színvonalú irodák is csődbe mentek. „Egyfajta piactisztulás ment végbe, a tisztességtelen módszerekkel dolgozók egyre inkább kiszorulnak a piacról, és leginkább minőségi szolgáltatásokkal lehet csak talpon maradni. A Duna House-nál jelentős szerkezeti változásokra nem volt szükség, az üzleti modell „válságálló”-nak bizonyult” – mondja Murányi Ákos a Duna House vezető piaci elemzője. Békési Béla szerint megközelítőleg a válság előtti állomány fele, azaz 2 500-3 000 szakember foglalkozik jelenleg közvetítéssel. Még azt is hozzáteszi: „információk szerint nagyon sokan az év végével befejezik munkájukat”.

Koncentrálódik a piac?

A pontos adatok hiányában azt sem tudhatjuk biztosan, hogy a válság hatására koncentrálódik-e a piac, vagyis a nagy hálózatok növelik-e részesedésüket a közvetítői piacon. „Nincsenek erről adatok. Sajnos, még a mai napig nem kötelező az adásvételi szerződéseken a közvetítői ellenjegyzés, így bárki mondhat bármit, amikor ez kötelező lesz, abban a pillanatban pontos adatokkal szolgálhatunk” – mondja Békési Béla. „Komoly gond van a kicsiknél, nem véletlen, hogy elsőként ők zárnak be. A franchise-ok legtöbbje valamennyivel tőkeerősebb a kisvállalkozásoknál, így a tartalékaikkal, illetve az eladási stratégiáknak a válságra adott válaszaival pozícionálják magukat” – teszi hozzá. Murányi Ákos szerint: „is-is, de egyértelműen nagyobb vesztesek az önálló irodák, melyek közül sokaknak be is kellett szüntetni a működést. Bár a Duna House nem zárt be irodákat, sőt folytatódik a hálózat bővítése, egyes láncoknál történek irodamegszüntetések. Egy nagy országos hálózat természetesen több tartalékkal tudott nekivágni a válságnak, mint egy – sokszor éppen csak a fedezeti pont környékén működő – önálló iroda. Piaci hírek szerint sokan más, kiegészítő tevékenységbe is bele kellett, hogy kezdjenek.”

Ki az életképesebb?

Arra is ellentmondó válaszokat kapunk, hogy vállalkozás szempontjából a franchise vagy a magános iroda konstrukció az életképesebb. „Az ismerős sarki helyi ingatlanosnak talán ismét nagyobb lesz a becsülete, ha az állandóan változó franchise-munkatársak és a régi ismerős között kell választani. Mindazonáltal nem becsüljük le a franchise cégeket, a szakmai megújuláshoz nagyon sokat hozzátettek, egy-két vitatható módszerük ellenére maghatározók a mai ingatlanpiacon” – mondja őszintén Békési Béla. Murányi Ákos a hálózatok előnyeit sorolja: sokkal nagyobb lefedettség, szélesebb körű szolgáltatás-portfolió, speciális hiteltermékek, exkluzív ajánlatok csak az adott hálózat ügyfeleinek, a nagyobb kínálat és nagyobb ügyfélbázis okán jóval több sikeres üzletkötés.

forrás: ingatlanmagazin.com


vissza a hírekhez


Kiemelt hírek

összes hír
Café Frei kávéház nyitott az Office Gardenben
dátum 2018-05-08 idő 09:44

Az Office Garden irodaházban nyitott meg az eddigi legnagyobb Café Frei kávéház.



Legolvasottabb hírek

összes hír


Franchise tanácsadás

További hírek

Frozen joghurt hálózatát értékesíti a Jono Yogo
dátum 2018-05-23 idő 13:52

A koncepció öt egysége négy jelentős budapesti bevásárlóközpontban - Allée, Mammut, Árkád, Westend - és a Budaörsi Auchan Korzón várja új tulajdonosát.

Prága után Brnoban is nyílt Diego áruház
dátum 2018-05-23 idő 09:22

Csehországban is terjeszkedik a magyar központú cég.

Megéri vállalkozni? Stabil alapokra épült hálózatnál mindenképpen
dátum 2018-05-16 idő 09:27

Haszon Magazin interjú Szemler Tamással, a Duna House Franchise igazgatójával a piaci trendekről és az előttünk álló változásokról.

Legyen Ön is Naturhouse franchise partner!
dátum 2018-05-14 idő 10:34

A Naturhouse minden diatetikai központjában magasan képzett és tapasztalt dietetikusok segítenek a fogyni, illetve egészségesebben táplálkozni vágyóknak.

Új elnökséget választott a Magyar Franchise Szövetség
dátum 2018-05-11 idő 09:10

Megtartotta tisztújító közgyűlését a Magyar Franchise Szövetség.