Hírek, aktualitások

dátum 2015-03-27 idő 10:58

Így működik a sikeres franchise

Újabbnál újabb sikersztorik, rohamosan bővülő hálózatok hívják fel az üzleti szektor figyelmét a franchise-ra mint követni érdemes üzleti modellre. A sikerhez azonban fontos tisztán látni a franchise üzleti modell legfontosabb jellemzőit, az elvárásokat és előnyöket. Minderről dr. Mandel Katalin, a Magyar Franchise Szövetség főtitkára beszélt március 26-án a Piac&Profit KKV-Akadémiáján.

A franchise jelentette kipróbált know-how és szervezeti felépítés, a közös marketing számos kezdeti buktatón átsegítheti az újdonsült vállalkozót, javítja egy induló cég túlélési esélyét, ráadásul a bevezetett márka dinamikusabb növekedést ígér, és a kríziseknek való kisebb kitettséggel kecsegtet.

De hogy épül fel egy franchise?

Egy franchise hálózat építésének első és legfontosabb lépése a márka kialakítása. Találnunk kell egy megfelelő cégnevet és azt levédetni. Ha külföldre is mennénk, akkor ne feledkezzünk el az uniós védettségről sem!

Fontos hangsúlyozni, hogy a franchise szerződés két egyenlő fél közötti szerződéses alapon működik, az első nagy lépéseket azonban a későbbi franchise átadónak magának kell megtennie, mégpedig szépen, fokozatosan. Nem érdemes elsietni semmit.

Pontosan kidolgozott és kipróbált üzletre van szükség, egy ötletet ugyanis nem lehet franchise-olni. Az átvevők nem arra vannak, hogy teszteljék a mi ötletünket. Létre kell hozni egy, de lehetőleg több más-más környezetben működő mintaüzletet. Meg kell győződni róla, hogy az ötlet a gyakorlatban is megállja a helyét, és mindegyik mintaegység hosszútávon is jövedelmezően működtethető. 

A mintaüzletek tapasztalatai alapján lehet elkezdeni a franchise kézikönyvek összeállítását. A franchise dokumentáció írása során figyelembe kell venni, hogy a koncepció részleteiben is másolható legyen. Olyan módon kell részletesen összefoglalni az ismereteket, hogy az külső vállalkozó számára átadható legyen. Nagyon fontos az írásbeliség, vagyis nem elég egy – vagy sok – beszélgetésben átadni a tudást, mindennek egzakt módon, és később számon kérhetően és ellenőrizhetően rögzíteni kell.

A kézikönyv pontos és átgondolt kidolgozása azért is nagyon fontos, mert ez alapján jön létre a franchise szerződés. Ha ezután elkezdenek csatlakozni az átvevők, akkor elindítja a franchise gazda a kettős marketinget – átvevőket és vevőket keres egyszerre.
 
A következő lépés a hálózat kiépítése és működtetése, aminek fontos eleme a képzés és a folyamatos tanácsadás is. Az átvevők azért csatlakoznak, mert igénylik ezt a biztos hátteret, a tanácsokat, az innovációs támogatást. Nem szabad elhanyagolni ezt a feladatot, hisz fontos eleme a franchise rendszerek működésének, hogy senki nincs magára hagyva.

A siker elemei a gyakorlat alapján
 
A sikeres hálózat ismérve, hogy sikeres vállalkozók lépnek be átvevőként – hangsúlyozza Mandel Katalin. A legjobb mintaüzletek sem működnek, ha utána csak anyagi szempontok alapján szűrik a későbbi csatlakozókat. Nem csak ez számít, hanem a személyiség, a szakmai képzettség is.
 
A sikerhez elengedhetetlen, hogy az átvevő partnerek is innovatívak és elkötelezettek legyenek, lássák például a fontosságát annak, hogy maguk is részt vegyenek a marketing tevékenységben. Az egyes üzletek népszerűsítése elengedhetetlen, a helyszínen csak maga az üzlet üzemeltetője tudja megtenni.
 
A siker érdekében nagyon fontos az egységes megjelenés, hogy a vásárló minden esetben tudja, az üzletbe lépve mire számíthasson. Akkor nevezhetjük jónak a működést, ha az ügyfél nem tudja megkülönböztetni, hogy mintaüzletbe vagy egy átvevő üzletébe lépett-e be.
 
Ezért nagyon fontos az ellenőrzés, amit az átvevők általában nem szeretnek, pedig a közös siker érdekében az elengedhetetlen az egységes színvonal fenntartása. Minden részletre figyelni kell. A termékkör, a márkanév rendeltetésszerű használata, a külső és belső megjelenés egységessége mind-mind számít.
 
A franchise olyan, mint egy házasság fontos, hogy mind a két fél akarja a másikat – hangsúlyozta a szakember. De ez egy közös érdekeken alapuló házasság. Mielőtt házasságot kötünk, meg kell ismerni egymást, nem szabad elsietni a dolgot. Ismerni kell a számokat és minden más információt, ami egy megalapozott döntéshez szükséges. Hosszú időre szól, de nem örökre – az előzetes megállapodás rögzítheti azt is, hogy hány évre szerződünk, így igény esetén vita nélkül, békében el lehet válni.

A márka védelme is közös érdek, ha konkurencia, másolat jelenik meg, azt az átvevőnek is figyelni és jelezni kell.
 
A franchise nem az önmegvalósítás terepe, el kell fogadni azokat az elemeket is, amelyekkel nem értünk egyet. Ez okoz konfliktust, de ezt tudnunk kell, amikor vállaljuk. Nem tehetjük ki a gyerekeink fényképét, vagy találhatunk ki egyedi újdonságokat. A szabályok részletes betartása ugyanolyan kötelesség, mint a díjak befizetése. Kötelezettség a folyamatos önképzés is, akkor is, ha sokszor az átvevők azt gondolják, már mindent tudnak. A közös képzésekre elmenni nagyon fontos.
 
A fizetendő díjak fontosak, Mandel véleménye szerint a belépési díj nagyon fontos, ez adja meg egy hálózat értékét és biztosítja, hogy az átvevő partnerek elkötelezettek legyenek, ne „ugorjanak ki” túl hamar. Emellett létezik a royalty, más néven forgalmi jutalék, illetve van, ahol marketing díjat vagy innovációs díjat is szednek. A díj mértékét minden esetben a kitermelhető nyereség alapján érdemes meghatározni, tehát a mintaüzletek tapasztalatai alapján.
 
 
Nagyon fontos az innováció, sok hálózat nem tud megújulni, pedig enélkül természetesen ezek sem sikeresek.
 
Az üzlethelyiség kiválasztása is nagyon fontos a partner mellett. Ne engedjük, hogy olyan helyen nyisson üzlet, ami a koncepció szerint láthatóan nem lesz eredményesen működtethető. (A Starbucks sikerének titka azt mondják, legnagyobb részben a nagyon tudatos elhelyezkedésnek köszönhető.)

forrás: Piac&Profit, Timár Gigi

 



vissza a hírekhez


Kiemelt hírek

összes hír
Franchise Börze - Ahol tuti recepteket találhat egy sikeres vállalkozáshoz!
dátum 2018-01-10 idő 13:30

2018. február 1-én újra franchise kiállítást szervez a Magyar Franchise Szövetség.



Legolvasottabb hírek

összes hír


Franchise tanácsadás

További hírek

Turán nyitotta meg legújabb egységét a Stilianos Babauszoda.
dátum 2018-01-18 idő 17:17

2018. Január 15-én a Stilianos Babauszoda Franchise 7. egységeként kezdte működését a Stilianos Babauszoda Tura.

A Franchise Börzén kedvezménnyel lesz megvásárolható a Franchise Vállalkozás című könyv
dátum 2018-01-18 idő 16:35

A franchise iránt érdeklődők számára alapvető ismereteket tartalmazó olvasmány 25% kedvezménnyel lesz kapható a kiállítás helyszínén.

Hatalmas az érdeklődés a 10 év után újra megrendezendő Franchise Börze iránt
dátum 2018-01-17 idő 14:28

A Magyar Franchise Szövetség hiánypótló bemutatkozási lehetőséget nyújtó rendezvénye olyan sikeres, hogy már szinte az összes kiállítói stand foglalt.

Piacvezető robotgép forgalmazásához keres partnereket a Thermomix
dátum 2018-01-17 idő 12:39

A legintelligensebb robotgép immáron Magyarországon is elérhető.

Ezen túl magánszemélyek is hirdethetnek a Duna House honlapján
dátum 2018-01-16 idő 12:20

Március végéig bruttó 1990 forintért árulhat a nagyközönség házat, lakást, ingatlant, 30 napon át a Duna House honlapján.