Hírek, aktualitások

dátum 2015-06-24 idő 13:33

Minden válságban növekedett a Fornetti

Habár a hazai kkv-k munkahelyteremtő képessége vitathatatlan, a hosszú távú sikert jelentő termékfejlesztésben és az exportban a Magyarországon nagynak számító élelmiszer-ipari cégek tudnak valós sikereket elérni – véli Palásti József. A Fornetti tulajdonosa szerint ezért is fontos lenne, hogy ezek se maradjanak ki az uniós pályázati lehetőségekből.

 
– Hogy látja a magyar élelmiszeripar helyzetét, és milyen lehet a közeljövő az uniós támogatások fényében?
 
– A magyar élelmiszer-ágazatban vannak olyan cégek – ilyen például a Master Good, az Univer vagy a Fornetti –, amelyek megtanultak nemzetközi szinten gazdálkodni, eredményesnek és versenyképesnek lenni. A jelenlegi hétéves uniós ciklusban viszont éppen ezek szorulnak ki még a számukra egyébként egyedüliként elérhető kutatás-fejlesztési pályázati lehetőségekből is, pedig a forrásokat fejlesztésre, munkahelyteremtésre fordítanák. Az indoklás az, hogy ezek a cégek nagyvállalatnak számítanak, ám ez csak idehaza igaz, uniós léptékben ez a kör tipikusan középvállalkozásnak számít.
 
– A kormányzat álláspontja szerint a kkv-szektor foglalkoztatja a munkavállalók döntő részét. Ha a foglalkoztatást állítják középpontba, nem jogos, hogy nem a legnagyobbakat akarják az uniós pénzekből támogatni?
 
– A kis- és középvállalkozások valóban teremthetnek munkahelyeket, kézművestermékeikkel értékes szereplői a magyar piacnak, de a hosszú távú sikerhez ennél ma már több kell. Ráfordításintenzív kutatás-fejlesztésre, innovatív termékek kidolgozására, sikeres és érdemi exportpiaci szereplésre nem képesek a hazai kkv-k, ahhoz a magyar viszonylatban nagynak számító vállalkozások kellenek. Nemzetgazdasági szinten is ezek szerepe igazán jelentős.
 
 
– A felmérések azt igazolják, hogy a fogyasztók inkább árérzékenyek. Ön szerint átalakul a vásárlói kör igénye?
 
– A piac egyre sokszínűbb, a fogyasztó pedig az információk terén mindenevő, azaz jót-rosszat elhisz. Felelős élelmiszer-ipari vállalatként a mi dolgunk az, hogy a korszerű táplálkozástudományi trendeknek és a keresleti igényeknek megfelelően folyamatosan alakítsuk a kínálatunkat. Egy évtizeddel megelőztük a korunkat azzal, hogy termékeinkben csökkentettük a transzzsírsavak szintjét, hamarosan megjelennek energiaszegény készítményeink is. Az az elvünk, hogy inkább állítsunk kevesebbet, de a vásárlónak csak olyat mondjunk, ami számon kérhető rajtunk.
 
– A néhány éve kezdődött válság a lakosság fogyasztásán is meglátszott. Hogy érintette ez a Fornettit?
 
– Eddig minden válságban sikerült nőnünk, sőt a Fornetti 1997-ben, a Bokros-csomag nyomása alatt, egyfajta válságban született. A 2009-es visszaesés sokunkat meglepett, de hála fejlesztői gárdánknak, ma már közel dupla akkora a forgalmunk, mint a legrosszabb válságévben volt. Ez is a termékfejlesztés fontosságát mutatja – most egy újabb hét-tíz éves fejlesztési ciklus előkészítésén dolgozunk, nemzetközi szakértők bevonásával.
 
– A korábbi évek nagy híre volt a Fornetti piacra lépése az Egyesült Királyságban – ez mintha nem sikerült volna.
 
– Az ottani megjelenésünk nem volt több, mint egy pilotprojekt, több körülmény együttállása okozta, hogy leállítottuk. Ezek közül a legfontosabb, hogy nem kaptunk olyan színvonalú háttérszolgáltatásokat megfelelő áron, amelyek a tevékenységünkhöz kellettek. Mindez nem jelenti azt, hogy végleg kivonultunk az Egyesült Királyságból, csupán jelenleg más irányba tekintgetünk.
 
– Ez új exportpiacok felkutatását jelenti?
 
– Egyértelműen, hiszen a növekedés záloga a Fornettinél a külföldi terjeszkedés. A tengerentúli érdeklődés folyamatos, és Kína is ígéretes piacnak tűnik. Nagy érvágás volt viszont az orosz–ukrán válság: e két országban már teljesen kiépített állásokkal rendelkeztünk, amit a történelem felülírt. Pedig nem jelentéktelen piacokról volt szó, csak innen 3-4 millió euró profitot realizálhattunk volna évente. A vis maior helyzetek azonban már csak ilyenek, és hiszünk benne, hogy idővel ezek a piacok is újra megnyílnak.
 
 

NÉVJEGY

Palásti József 1960-ban született Kiskunfélegyházán. A nagykőrösi Toldi Miklós Élelmiszeripari Szakközépiskolában végzett, két évvel később sütőipari mesterlevelet szerzett. Első pékségét 1979-ben nyitotta meg Kunszálláson, a ma már piacvezető Fornetti Kft.-t 1997-ben alapította fagyasztott sütőipari termékek előállítására és franchise rendszerű értékesítésére. A cég négy országban rendelkezik saját gyártókapacitásokkal (Magyarország mellett Szlovákiában, Ukrajnában és Egyiptomban), és összesen mintegy 3400 franchise partnerrel működik együtt.


forrás: http://www.vg.hu/

 



vissza a hírekhez


Kiemelt hírek

összes hír
Még mindig nagy üzlet a fogyókúra: tovább terjeszkedik a Naturhouse
dátum 2018-06-01 idő 09:38

2018-ban további terjeszkedéssel számol a táplálkozási tanácsadással foglalkozó Naturhouse.



Legolvasottabb hírek

összes hír


Franchise tanácsadás

További hírek

Pazar évet zárt tavaly itthon a McDonald's
dátum 2018-06-19 idő 12:04

Tájékoztatásuk szerint tavaly a vendégek száma Magyarországon 10 százalékkal nőtt az előző évhez képest, az étteremhálózat évente átlagosan mintegy 80 millió vendéget szolgál ki.

Gyöngyösön nyitotta meg új éttermét a McDonald's
dátum 2018-06-19 idő 11:25

Gyöngyös forgalmas közlekedési csomópontjában nyitotta meg kapuit a McDonald’s legújabb, kétszintes autós étterme. Az étterem az első vidéki egység, amely már a „Jövő Élménye” koncepció alapján készült.

Egy igazi nyári ajánlat: frozen joghurt koncepció keresi új tulajdonosát!
dátum 2018-06-18 idő 09:42

A Jono Yogo, az egész évben üzemeltethető forzen joghurt hálózat remek franchise befektetési lehetőség. Az öt egységből álló franchise 2013 óta van jelen a hazai piacon, és a legforgalmasab budapesti üzletközpontokban képviselteti magát.

A franchise Spanyolországban
dátum 2018-06-15 idő 16:51

„A siker kulcsa Spanyolországban az, hogy megfelelően tudjunk alkalmazkodni a spanyolok ízlésvilágához” – Interjú Eduardo Abadíával, a Spanyol Franchise Szövetség ügyvezető igazgatójával.

Úgy megy házhoz a Lidl és az Aldi, hogy már a házat is ők építik
dátum 2018-06-13 idő 14:24

A Lidl óvodát és hotelt nyit a boltjai felett, az Aldi lakásokat fejleszt. A diszkontláncok egyre aktívabbak az ingatlanpiacon, de ki profitál ebből?