Hírek, aktualitások

dátum 2016-03-01 idő 10:20

Prémium Négy McDonald’s főnöke az

Amikor 28 éve megnyílt az első McDonald's Magyarországon, fiaival az utcán kígyózó több száz méteres sorban ott állt ő is, hogy megkapják életük első Mekis hamburgerét. Akkor még nem értette, minek ez a nagy felhajtás, de mostanra több mint 2 milliárdos árbevételt realizál ezekből a hamburgerekből.

Héjja János, a Peki Restaurant Kft. tulajdonosa és ügyvezetője négy vidéki éttermet vezet, nemzetközi mércével mérve is komoly sikerekkel. A cég Oscar-díjának számító Golden Arch Award magyarországi nyertese a Portfoliónak mesélt arról, mi a nehézség és mi a sikerélmény abban, ha valakinek "saját" McDonald's-a van, mit tanácsol az üzlettel most ismerkedő fiataloknak, és hogy őt személyesen milyen sikerélmények motiválják a hétköznapokban - portfolio.hu összeállítás.

Négy McDonald's-ot üzemeltet Magyarországon a vállalat franchise partnereként. Mikor indult az együttműködés, és hogy néz ki ez a rendszer?
A franchise rendszert a kilencvenes években ismertem meg, amikor egy benzinkutat üzemeltettem szülővárosomban, Budapesten. Miután az a cég más üzleti formára váltott, más üzlet után kellett néznem, elmentem egy franchise találkozóra, ahol nagyvállalatok kerestek partnereket, köztük a McDonald's is. Innen még hosszú volt az út a 20 éves szerződés megkötéséig: az egyéves tréning alatt minden munkafolyamatot meg kellett tanulnom, a krumpli sütéstől a padló sikálásig, a különböző szintű vezetés elméletig. A tanulás időszaka végül 1998. december 1-én zárult azzal, hogy elvégeztem egy kurzust a McDonald's saját felsőoktatási intézményében, a chicagói Hamburger Egyetemen. Ebben az időszakban nem volt lehetőség, hogy éttermet kapjak Budapesten, így kötöttem ki Kecskeméten, ahol átvettem egy vállalati üzemeltetésben lévő étteremet. 2002. március 15-én megnyitottunk Kecskeméten egy Drive éttermet, majd egyet 2007-ben Szekszárdon, másfél éve pedig Szolnokon kínálkozott egy lehetőség, amit megragadtam.
90 étterem van Magyarországon, és 21-en vagyunk franchise partnerek, jellemzően 1-3 étteremmel. A debreceni kolléganőmön kívül nekem van még négy éttermem, ez ma ritka dolognak számít.
 
Ezek szerint kifejezetten kereste a franchise partneri lehetőséget, miután megismerte ezt az üzleti formát. Miért tartotta ezt előnyösnek?
Főleg a biztonság és a kiszámíthatóság és a több mint 60 éves világszerte szerzett tapasztalat miatt. A központtal közösen meghatározzuk, hogy mit áruljunk, útmutatást kapunk, hogy hogyan készítsük el, sőt még az alapanyagok beszerzésében is a segítségünkre van. Például egy gyenge burgonyatermés esetén, ha szükséges, a beszerzési osztály akár a világ másik részéből is hozat Magyarországra burgonyát. Heti kétszer megáll az éttermeknél a kamion, és mindent hoz a központi raktárból, amit megrendeltem. Annyira szigorúak az élelmiszerbiztonsági szabályok, hogy minden alapanyag csak a vállalat által előzetesen ellenőrzött beszállítótól érkezhet. A világon mindegyik üzletben ugyanazok a berendezések, gépek vannak, mindenre van egy sablon: egy gombnyomás, egy fordítás, minden a legkisebb részletig ki van találva, így biztosítható mindig ugyanaz a minőség. Akinek szakács vagy vendéglátós végzettsége van, lehet, hogy nehezen tudja ezt elfogadni, mert a konyhai folyamatokban nincs tere az egyéni kreativitásnak. Nekem műszaki végzettségem van, ezért a szabályozottság egyáltalán nem zavar, sőt talán kifejezetten fekszik is nekem.
 

Biztosabb út lehet ez egy vállalkozónak, mint egy önálló étterem elindítása?
A Franchise Szövetség statisztikája szerint 10 önállóan induló új vállalkozás közül egy marad életben, míg franchise rendszerben ötből négy életképes marad, hiszen franchise egy kipróbált, tapasztalatokra épülő, működő rendszer. Az ember teljesen észrevétlenül megtanulja azt a munkamódszert, amitől a világ 110 országában 36 ezer étterem sikeresen működik. Úgy gondolom, hogy érdemes volt belevágni, mert az út ki van taposva: aki az előírt szigorú szabályokat, kötelezettségeket betartja, sikerre van ítélve.

A háttér biztonságot és stabilitást nyújt, ami miatt egyébként a bankok is szeretnek minket. A bankok támogatása nagy segítség a fejlődésben, de nem mindegy, hogy az ember kivel működik együtt. Azt várom el a bankomtól, amit az éttermeinkben is a legfontosabbnak tartok: gyors, és profi kiszolgálást, kedves és segítőkész kollégáktól. Egy hosszú mérlegelési folyamat után kerültem nemrég a CIB Bankhoz, de az eltelt időszak bebizonyította, hogy nagyon jó döntés volt: maximális a segítség, amit kapok. Számíthatok támogatásukra közös sikerünk elérése érdekében. 

2006-ban elnyerte a Golden Arch Award díjat, a legnagyobb presztízsű szakmai elismerést, amelyet McDonald's franchise partner kaphat. A díjazottat több mint 110 országból, több mint 36 000 partner közül választják ki. Mivel lehet kiemelkedni egy olyan rendszerben, ahol minden ilyen szigorúan szabályozott?
Három betű a válaszom: 
Q mint minőség (quality);
S mint kiszolgálás (service);
C mint tisztaság (cleanliness).
 
Az a célunk, hogy az emberek szeressenek bejönni hozzánk, és ne csak a termékek miatt: kapjanak mindig személyes figyelmet, egy mosolyt, egy ajándékot, azért jönnek, hogy élményt kapjanak, amit részben a munkatársainkon keresztül kaphatnak meg, ezért nagyon fontos, hogy olyanok legyünk, mint egy nagy család. Ezért igyekszem jó hangulatot teremteni, és a kollégákat nem alkalmazottakként kezelem: inkább az apjuk szeretnék lenni, nem pedig a főnökük. Többet vagyunk együtt a munkahelyen, mint a családunkkal, és ha feszültség van köztünk, azt a vendégek is érzik.

Az egyik dolog, amire a legbüszkébb vagyok a szeretet, amit a dolgozóimtól kapok. Ezek mellett sok mérőszám van, ami alapján a központ folyamatosan minősít bennünket: külső-belső auditok havonta többször és nemzetközi megmérettetések, tehát maximálisan be kell tartani a standardokat. Ezenkívül egy plusz, ami mindig is fontos volt nekem, hogy hasznos tagja legyek a közösségnek, amiben élek: a megtermelt profitból támogatok óvodákat, iskolákat, alapítványokat és sportegyesületeket. A Ronald McDonald Gyermeksegély Alapítvány egyik legnagyobb támogatójaként már háromszor kaptam díjat. Inkább ezekben a tettekben és a másoknak okozott örömben mérem a sikert, mint százalékokban vagy profitban. 


 
Az elmúlt időszakban robbanásszerű fejlődés történt a hamburgerpiacon, főleg a street food és a kézműves hamburgerek megjelenése miatt. Ezek mennyiben jelentenek konkurenciát a McDonald's éttermeinek?
Úgy gondolom, hogy több éhes has nem lesz, így mindenképpen konkurenciát jelentenek ilyen értelemben nemcsak a hamburgeresek, hanem a pékségek, a pizzások vagy a gyrososok is. A McDonald's azonban nem csak egy gyors megoldás az éhségre, hanem a többi éttermi élménytől jól megkülönböztethető és mindenki számára más, személyes érzés. A Meki egyik legnagyobb előnye, hogy kiszámítható: a minőség mindenhol azonos, a gyorsaság, tisztaság, és nem utolsó sorban az ár. Ha egy család bemegy egy étterembe, pontosan tudja, hogy mit kap, mennyit kell fizetnie. Ezenkívül a nap 24 órájában nyitva vagyunk, és olyan szolgáltatásaink is vannak, mint az autós kiszolgálás,Wifi, McCafe vagy a játszótér. A lényeg, hogy tudjuk, mit várnak el tőlünk a vásárlóink, és azt meg is adjuk nekik.
 
Azon két ember közé tartozik, akiknek a legtöbb éttermük van a vállalat franchise partnereként Magyarországon. Van olyan törekvése, hogy további éttermeket üzemeltessen?
A vállalat szeretné erősíteni a franchise rendszerét, én pedig érzek magamban energiát, és az általam működtetett rendszerek is jól működnek ahhoz, hogy akár további 2-3 éttermet is üzemeltessek. A négy éttermemben több mint 200 kollégával dolgozom, illetve egy nagyon komoly menedzsment csapattal. Ezek a vezetők 16-18 éve velem vannak, így bátran támaszkodhatom rájuk, és úgy gondolom, hogy ez a sikerünk kulcsa. 59 éves vagyok, de messze nem érzem magam annyinak, aminek az egyik oka, hogy a kollégáknak körülbelül a fele diák, akik fiatalon tartanak. Kedvelt foglalkoztatóhely vagyunk a fiatalok körében, sok diák nálunk találkozik először a munka világával. Mindkét fiam mellettem dolgozik, egyikük az abszolút helyettesemként, így az utánpótlás miatt sem kell aggódnom, tehát lelkesen várom az újabb kihívásokat. 

portfolio.hu



vissza a hírekhez


Kiemelt hírek

összes hír
A régió szennyesére pályázik a magyar mosoda-hálózat
dátum 2018-04-16 idő 12:23

Az önkiszolgáló mosodák térnyerését jól szemlélteti, hogy a Bubbles, több mint 50 ezer regisztrált felhasználóval rendelkezik.



Legolvasottabb hírek

összes hír


Franchise tanácsadás

További hírek

80 évre tervez a Burger King Magyarországon
dátum 2018-04-26 idő 09:24

41 éttermével a magyarországi gyorsétterem-piac meghatározó szereplője a Burger King.

Tizedik alkalommal Superbrands-díjas a SPAR
dátum 2018-04-24 idő 09:20

A szakemberek mellett a vásárlók is újra bizalmat szavaztak a SPAR Magyarországnak, amelyet sorozatban tizedszerre tartottak érdemesnek a márkaértékelési díjra.

Május végén Moszkva válik a franchise-világ fővárosává
dátum 2018-04-18 idő 11:26

2018. május végén három jelentős nemzetközi esemény is megrendezésre kerül az orosz fővárosban. a THE MOSCOW FRANCHISE EXPO 2018, a THE WORLD FRANCHISE FORUM az Orosz Franchise Szövetség szervezése, és itt tartják meg a Franchise Világtanács (WFC) soron következő ülését is.

A régió szennyesére pályázik a magyar mosoda-hálózat
dátum 2018-04-16 idő 12:23

Az önkiszolgáló mosodák térnyerését jól szemlélteti, hogy a Bubbles, több mint 50 ezer regisztrált felhasználóval rendelkezik.

Május 10-én kerül megrendezésre a Magyar Franchise Szövetség tisztújító közgyűlése
dátum 2018-04-13 idő 12:45

A közgyűlésen Matthias H. Lehner, a Német Franchise Szövetség alelnöke, a Bodystreet alapító-tulajdonosa osztja meg a hálózatfejlesztéssel kapcsolatos nemzetközi tapasztalatait.