Hírek, aktualitások

dátum 2017-03-28 idő 09:52

Rotterdami cég kávézaccból termeszt gombát, amelyet helyi éttermeknek értékesít

Egy rotterdami cég az irodaházak kávézaccát összegyűjtve termeszt gombát, amelyeket aztán éttermeknek ad el, és módszerüket bárkinek megtanítják - írja a Hvg Online.

Vízi paradicsomból gombaparadicsom – tömören így lehet összefoglalni, hogyan alakult át az utóbbi pár évben a rotterdami Tropicana fantázianevű uszodakomplexum. Az üvegkupolás épületet 2010-ben bezárták, három évvel később viszont egy cég elkezdett laskagombát termeszteni az alagsorában – kávézaccon.

„A belga Gunter Pauli Kék gazdaság című könyve inspirált bennünket: helyi hulladékból akartunk valami hasznosat létrehozni, és ehhez kiváló alapanyagnak találtuk a városban tonnaszám kidobott zaccot” – mondja Mark Slegers, a Rotterzwam nevű vállalkozás alapítója.

Miközben ugyanis az olajtermékek után a kávé a legkeresettebb árucikk a világban, feldolgozása során a biomassza 99,8 százalékát kidobják, vagyis mindössze 0,2 százaléknak van értéke. Csak Hollandiában évente 120 ezer tonna kávézacc köt ki a kukában, ennek nagyjából a huszadrészét a rotterdamiak termelik ki. 


Nem mindegy, milyen kávéból van a zacc: a jó minőségű arabicán nő a legjobban a gomba.

A zaccal teli méretes nejlonzsákokat a Tropicana egykori öltözőiben „érlelik”, s öt-hat hét alatt elkezdenek nőni rajtuk a gombák. A végterméket – évi nagyjából 7,5 tonna gombát – aztán a helyi éttermeknek adják el, pillanatnyilag nagyjából harmincnak. A Rotterzwam nyereségének nagyobb része egyelőre azonban nem a gomba eladásából származik, hanem a módszer oktatásából. A világ bármely részéről fogadnak induló vállalkozásokat, és néhány hét alatt megtanítják nekik a sajátos gombatermesztési fogásokat. „Húsz céget képeztünk ki eddig, jönnek hozzánk többek között Kanadából, Angliából, Törökországból és Macedóniából is, és a világban rajtunk kívül már heten el is kezdték a vállalkozást” – meséli Slegers.
 
A gomba mellett még vagy fél tucat dologra jó a kávézacc – állítják a Rotterzwam alapítói, akik többek között speciális műanyagot is készítenek a szokatlan alapanyagból, valamint gyógyszerkészítéshez és ételszínezékként is felhasználják. „Hiszünk abban, hogy a szemét emberi definíció, a természetben alapvetően nincs olyan kategória, hogy minden hulladék felhasználható valamire” – szögezi le Slegers. A Tropicana épületében már hasonló szemléletű vállalkozások is helyet kaptak. Két fiatal dizájner például azon kísérletezik az alagsorban, hogy gyümölcshéjból speciális „bőrt” fejlesszen ki, és abból majd táskákat és bútorszövetet lehessen készíteni. A felső szinten elhelyezkedő Aloha bárt pedig az uszoda régi tárgyait, például a padokat és a fogasokat felhasználva rendezték be, s az egykori élményfürdőrészben trópusi parkot is kialakítottak.
 
forrás: hvg.hu


vissza a hírekhez


Kiemelt hírek

összes hír
Még mindig nagy üzlet a fogyókúra: tovább terjeszkedik a Naturhouse
dátum 2018-06-01 idő 09:38

2018-ban további terjeszkedéssel számol a táplálkozási tanácsadással foglalkozó Naturhouse.



Legolvasottabb hírek

összes hír


Franchise tanácsadás

További hírek

Pazar évet zárt tavaly itthon a McDonald's
dátum 2018-06-19 idő 12:04

Tájékoztatásuk szerint tavaly a vendégek száma Magyarországon 10 százalékkal nőtt az előző évhez képest, az étteremhálózat évente átlagosan mintegy 80 millió vendéget szolgál ki.

Gyöngyösön nyitotta meg új éttermét a McDonald's
dátum 2018-06-19 idő 11:25

Gyöngyös forgalmas közlekedési csomópontjában nyitotta meg kapuit a McDonald’s legújabb, kétszintes autós étterme. Az étterem az első vidéki egység, amely már a „Jövő Élménye” koncepció alapján készült.

Egy igazi nyári ajánlat: frozen joghurt koncepció keresi új tulajdonosát!
dátum 2018-06-18 idő 09:42

A Jono Yogo, az egész évben üzemeltethető forzen joghurt hálózat remek franchise befektetési lehetőség. Az öt egységből álló franchise 2013 óta van jelen a hazai piacon, és a legforgalmasab budapesti üzletközpontokban képviselteti magát.

A franchise Spanyolországban
dátum 2018-06-15 idő 16:51

„A siker kulcsa Spanyolországban az, hogy megfelelően tudjunk alkalmazkodni a spanyolok ízlésvilágához” – Interjú Eduardo Abadíával, a Spanyol Franchise Szövetség ügyvezető igazgatójával.

Úgy megy házhoz a Lidl és az Aldi, hogy már a házat is ők építik
dátum 2018-06-13 idő 14:24

A Lidl óvodát és hotelt nyit a boltjai felett, az Aldi lakásokat fejleszt. A diszkontláncok egyre aktívabbak az ingatlanpiacon, de ki profitál ebből?