Hírek, aktualitások

dátum 2016-10-27 idő 14:38

Varázstükör, virtuális polc, mobil pénztár: így lehet nyűg helyett élmény a vásárlás

Az elmúlt tíz évben jelentős változásokon ment át a kiskereskedelem technológiája. A fogyasztók egyre inkább igényelték azokat a kényelmi szolgáltatásokat, amelyekhez az online üzletekben hozzászoktak: személyre szabott ajánlatokat, kínálatot várnak el. Ezért hagyományos kereskedelemnek fel kellett zárkóznia. A kommunikációs, logisztikai és bolti technológiákat jól használó cégek így piaci előnyt harcolhatnak ki maguknak, nemcsak a nagyvállalatok, hanem a kisvállalkozások szintjén is.

Mi az átalakulás oka?

A szemléletváltást egy nyilvánvaló tény felismerése indította el: a fogyasztók egyre kevésbé a hagyományos szempontok szerint vásárolnak, nem egyszerűen az olcsóságot, az ár-érték arányt vagy a minőséget nézik, hanem a termékekhez, szolgáltatásokhoz kapcsolódó történetekre, érzésekre és üzenetekre kíváncsiak. Erre a kereskedelmi élményszerzésre való törekvést a szakértők olyasfajta mozgalomnak látják, mint amilyen az ötvenes években feléledt minőség mozgalom volt.

Ezt bizonyította már évekkel ezelőtt a Harris Interactive piackutató cég által készített felmérés – Customer Experience Impact (CEI) Report –, amely szerint az amerikai vevők 86 százaléka fizetne többet a jobb vásárlói élményekért. De világméretekben is azt tapasztalták, hogy a vásárlók megszerezték a teljes kontrollt a vásárlási folyamat és a kereskedőkkel fenntartott kapcsolataik felett.

Hogyan lehet személyre szabni a kínálatot?

A vásárló legnagyobb problémája egy kínálati piacon nem az ár vagy a minőség, hanem a választás. Barry Schwartz kutatásaiból tudjuk, hogy a kevesebb néha több, azaz a túl nagy választék akkora zavart okoz a vásárlóban, hogy képtelen választani, és a pszichés terhelés megszüntetése érdekében inkább eláll a vásárlástól. Ezért ha egy kereskedő vásárlási élményt akar adni a vevőjének, könnyű választásokat kell elé tárnia. Ezt az online világban könnyebb elérni, ahol mindig dönthet, hogy például férfi vagy női ruhát keres-e, milyen színűt, milyen méretűt stb. keres. A való világban ez a válogatás nehezebben képzelhető el, azért a vevő orientálása alapvetően fontos.

Készíthetnek az áruházak, kiskereskedések árucsomagokat, amelyeket megvásárolva a vevő olcsóbban jut hozzá minden egyes termékhez, a kereskedő pedig nagyobb forgalmat generálhat bizonyos nehezebben fogyó árucsoportokban. De a BI megoldások segíthetnek a polcfeltöltésben is, hiszen egymás mellé kerülhetnek eltérő típusú, de gyakran együtt vett termékek, amit az impulzusvásárlást segítő megállítótábla vagy termékkihelyezés segíthet.

Bolton belüli megoldások

A legújabb trendet az úgynevezett in-store technológiák jelentik. Ezekkel a viszonylag új megoldásokkal egyelőre kevésbé gyakran lehet találkozni. A legjobb példát talán a Dechatlon új budapesti áruháza adja a Nyugati téren, ahol egy sor igazán látványos és szórakoztató technológiát lehet kipróbálni. Például a színválasztó képernyőn a vevő saját magát láthatja a különféle színű termékekben, vagy a nyomásérzékelő padra ráállva a technológia segít kiválasztani a megfelelő cipőt.

A sportáruházaknál maradva, az Adidas és az Intel kifejlesztett egy olyan áruházi alkalmazást, amely szintén a választásban segíti a cipőt vásárlókat. Az érintőképernyős technológia segítségével a vevő kiválaszthatja a neki tetsző modellt, amelyről tökéletes ismertetést kap, és ennek alapján kérheti, hogy hozzanak egy próbadarabot a megfelelő méretben. A rendszer további nagy előnye, hogy sokkal több terméket képes bemutatni, mint amennyi a polcokon elfér.

Egy kereskedelmi technológiai trendről még feltétlenül meg kell emlékezni. Az online kereskedések közül egyre több a való világban is üzletet nyit, és a hagyományos kereskedők megnyitják a saját online üzleteiket. A két világ szinergiáit ugyanis ki akarják használni. Ebben a mobiltechnológia hatalmas segítséget jelent. A vásárlók szokásait figyelemmel kísérő analitikus eszközök és a földrajzi helymeghatározás segítségével a fogyasztó már a boltba való belépéssel egy időben személyre szabott ajánlatokat kaphat. A jövőben ez odáig fejlődhet, hogy a vevő olyan elektronikus árcédulákat láthat majd az egyes termékeken, amelyek kizárólag a számára kínált árakat tartalmazzák.

E fejlődéshez azonban komoly beruházásokra van szükség, amit a kereskedelmi alkalmazottak és a fogyasztók tanulási folyamatának kell követnie. Nem kétséges, hogy a jobb vásárlási tapasztalatokat jelentő technológiákat az emberek szívesen fogadják. Elég csak a paypass kártyák használatának gyors elterjedésére gondolni.

Azok a vállalkozások lesznek a következő időszak nyertesei, amelyek a digitális technológia segítségével versenyelőnyöt tudnak teremteni és ezáltal magasabb jövedelmet tudnak termelni. Az ehhez szükséges beruházások finanszírozása azonban aligha történhet a vállalkozások belső forrásaiból. A bankoknak e fejlődés olajozott előre haladásában hatalmas szerepük van. Ezt célozza például a CIB Bank finanszírozási programja is. A pénzintézet hatmilliárd forintos keretet bocsájtott a kereskedelemben tevékenykedő – 300 millió forint alatti éves árbevételű – kisvállalkozások rendelkezésére. A kereskedelemi ágazatban dinamikus növekedése várható (amely már az idei első félévben is 5 százalékos bővülést mutatott), és ebben a kkv-k szerepe meghatározó lehet.

Forrás: hvg.hu



vissza a hírekhez


Kiemelt hírek

összes hír
A régió szennyesére pályázik a magyar mosoda-hálózat
dátum 2018-04-16 idő 12:23

Az önkiszolgáló mosodák térnyerését jól szemlélteti, hogy a Bubbles, több mint 50 ezer regisztrált felhasználóval rendelkezik.



Legolvasottabb hírek

összes hír


Franchise tanácsadás

További hírek

80 évre tervez a Burger King Magyarországon
dátum 2018-04-26 idő 09:24

41 éttermével a magyarországi gyorsétterem-piac meghatározó szereplője a Burger King.

Tizedik alkalommal Superbrands-díjas a SPAR
dátum 2018-04-24 idő 09:20

A szakemberek mellett a vásárlók is újra bizalmat szavaztak a SPAR Magyarországnak, amelyet sorozatban tizedszerre tartottak érdemesnek a márkaértékelési díjra.

Május végén Moszkva válik a franchise-világ fővárosává
dátum 2018-04-18 idő 11:26

2018. május végén három jelentős nemzetközi esemény is megrendezésre kerül az orosz fővárosban. a THE MOSCOW FRANCHISE EXPO 2018, a THE WORLD FRANCHISE FORUM az Orosz Franchise Szövetség szervezése, és itt tartják meg a Franchise Világtanács (WFC) soron következő ülését is.

A régió szennyesére pályázik a magyar mosoda-hálózat
dátum 2018-04-16 idő 12:23

Az önkiszolgáló mosodák térnyerését jól szemlélteti, hogy a Bubbles, több mint 50 ezer regisztrált felhasználóval rendelkezik.

Május 10-én kerül megrendezésre a Magyar Franchise Szövetség tisztújító közgyűlése
dátum 2018-04-13 idő 12:45

A közgyűlésen Matthias H. Lehner, a Német Franchise Szövetség alelnöke, a Bodystreet alapító-tulajdonosa osztja meg a hálózatfejlesztéssel kapcsolatos nemzetközi tapasztalatait.