Hírek, aktualitások

dátum 2015-01-28 idő 09:50

Visszavásárolja részvényeit Norbi?

Folyamatosan vásárolja vissza Schobert Norbert az általa elnökölt Norbi Update Lowcarb Nyrt. cég részvényeit. A dolog már csak azért is érdekes, mivel korábban épp azért vitték tőzsdére a céget, hogy pénzt vonjanak be a nemzetközi terjeszkedéshez, ám most épp az egyik nagytulajdonos vesz vissza részvényt. Miért vehet vissza ennyi részvényt Norbi? Hogyan áll a külföldi terjeszkedés? André Agassi mikor bukkan fel reklámban? (hvg.hu összeállítás)
 
Tavaly november óta lehet kereskedni Schobert Norbert és Rubint Réka cégének, a Norbi Update Lowcarb Nyrt.-nek a részvényeivel a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT). Norbi már két éve kacérkodott a gondolattal, hogy tőzsdére megy, ám végül 2014 júniusában derült ki, tényleg jöhet a tőzsdei bevezetés. Végül több mint 830 ezer törzsrészvényt jegyeztek le – ez kicsivel volt több a minimum 800 ezer darabos felajánlásnál – egyenként 990 forintos áron. A befolyó több százmillió forint jelentős részéből tőkét emeltek, André Agassit pedig megszerezték reklámarcnak.
 
forrás: nol.hu
 
A tőzsdei bevezetés óta ugyanakkor mintha kevesebb hír látott volna napvilágot az Update-birodalomról, tavaly november végén kijött egy negyedéves jelentés, amiben a cég hátterét és a tőzsdei bevezetést is ismertetik. A pénzügyi részét a jelentésnek nem igazán lehet hová tenni, mivel a céget 2013-ban alapították, így 2014 volt a társaság első, igazán működő éve, a korábbi évek pénzügyi mutatói értelemszerűen így nem állnak rendelkezésre.
 
Az Update-birodalom atyja, Schobert Norbert ugyanakkor január óta folyamatosan vásárolja vissza saját cégének részvényeit. Először egy kevésbé komoly tételt vásárolt vissza, majd január közepén egy jóval nagyobb pakkot 102 millióért, de azóta is történtek kisebb vásárlások pár millió forint értékben. A vásárlások jellemzően valamivel a 990 forintos kibocsátási ár alatt történtek. De még így is januárban két hét alatt bő 100 millió forintot költött arra Norbi, hogy lényegében visszaadja annak a bő 800 millió forintnak nem elhanyagolható részét, amelyre szert tett az őszi részvénykibocsátással.
 
Az Update-részvények forgalma a BÉT-en mellesleg igen alacsony, az utóbbi 180 nap napi átlagforgalma kicsivel 4 millió forint felett alakult, a részvényárak pedig a kezdeti megugrást követően a 940-960-as szint között tartózkodnak (egyes elemzők szerint az árfolyam túlárazott volt). Miért is vesz ilyen gyér forgalom mellett egy cégvezető részvényt a saját cégéből? Mi van most a Norbi Update Lowcarbbal?
 

Az árfolyamot támaszthatja

 
A hvg.hu elemzői körökben próbált tudakolódni, hogy miért is dönthetett Norbi a saját cégében történő részvényvásárlás mellett, mi állhat ennek a hátterében. Ennek kapcsán két dolog látszik reális lehetőségnek. Az egyik az, hogy Schobert Norbit pármilliós összegekkel igyekszik “tartani az árfolyamot”, ezzel a jelenlegi szint közelében lavírozza a papír árfolyamát, az alacsony forgalom mellett az ő vásárlásai is elengedőek lehetnek ehhez. Így egy tőzsdei múltat adnak az árfolyamnak, ha bedurran majd a külföldi terjeszkedés, akkor majd a cég mögötti sztori is “felnő” az árfolyamhoz, magyarázta az egyik, neve elhallgatását kérő részvényelemző. A folyamatos, kisebb vásárlások árfolyam-kiegyenlítő hatással bírnak, és ez a kisbefektetőket is megnyugtathatja, ugyanis a nagyobb ingásoktól, melyek körükben riadalmat okozhatnának, megkímélik őket.
 
 
Ehhez kapcsolódhat az a meglátás is, hogy nagytulajdonosként jobb rálátása van Schobertnek a cég működésére, így a vásárlás a bizalmat jelzi a vállalatban, vagyis nem feltétlenül rossz hír az, ha a saját cégében vesz újabb részvényeket egy cégvezető.
 
Egy másik opció ugyanakkor az lehet, hogy a részvények nyilvános értékesítése az utolsó pillanatban csak egy 200 ezer darabot meghaladó jegyzéssel jött össze (a részvényt jellemzően kisbefektetők jegyezték le, a 200 milliós tétel nagy összeg), így elképzelhető, hogy most ebből a komolyabb csomagból vásárolt vissza Schobert Norbert.
 
Azt a piaci információk alapján nem lehet megítélni, melyik opció is lehetett a mérvadó, ám a saját részvény vásárlása azért is lehet érdekes, mivel Norbiék emellett azt tervezték, hogy több millió eurót (vagy dollárt) költenek majd marketing-, reklámtevékenységre a nyugati országokban. Ez az összeg a vállalkozás jelenlegi méretéhez képest azonban igen sok lehet, ugyanakkor nem biztos, hogy elegendő lesz a nyugati piacokra történő belépéshez. Innen nézve legalábbis furcsa, hogy ilyen könnyen lemondott alig pár hét leforgása alatt 100 millió forintnál is nagyobb összegről a külföldi terjeszkedésre gyúró Norbi.
 

Norbi mondja, miért is vásárolt

 
Az árfolyam kedvező volt, ezért is vásároltam – ezzel magyarázta az elmúlt hetek vételeit a hvg.hu-nak Schobert Norbert. A cégvezető elmondta, hogy bízik a Norbi Update Lowcarb jövőjében. Szerinte az a fontos, hogy sikeres évet zártak, erről többet ugyanakkor nem mondhatott, ehhez meg kell várni a február 15-ét, ugyanis akkor közlik majd az éves beszámolójukat.
 
Az utóbbi időszak üzletnyitásait – Londonban, Nagyváradon nyitottak partnereik boltot – sikeresnek látja Schobert, a brit fővárosban pedig már dolgoznak egy második egység nyitásán is, ami már "nagyon a belvárosban" lenne. A bécsi üzletnyitás a cégvezető szerint azért húzódott ilyen sokáig, mivel 6 hónapig tartott az engedélyeztetés, de ha megnyílik a master franchise boltjuk, akkor további üzletek nyílhatnak, hiszen 6-7 franchise partner "áll már sorban". Németországban végső előkészületben van a piacra lépés, de a Benelux-államokban is komoly érdeklődők vannak. Tavasszal sok nyitás lesz – tette hozzá Schobert.
 
Az Update franchise
A franchise jogbérletet jelent. Norbi átadja az Update árusításának jogát a franchise partnerének, aki cserébe jogdíjat (jutalékot) fizet neki. Norbi cége határozza meg az arculatot, az árazást, intézi a központi áruellátást, a központi marketinget, a heti kétszeri szállítást a szakboltokba, a partner képzését.
A kiskereskedelemben a jutalék általában az árbevétel 5-8 százaléka. Tízmillió forintból már kijön egy teljesen felszerelt, gépesített, készlettel feltöltött Update üzlet. A partner beruházásának megtérülése részben attól függ, hogy milyen forgalmas helyen található az üzlet. Schoberték folyamatosan keresnek franchise partnereket a 25 ezer főnél nagyobb településeken, illetve folyamatosan szüntetnek is meg boltokat, amelyek nem tudják hozni a kemény elvárásokat. Tavaly szeptemberi közlés szerint 117 üzletből álló bolthálózatuk van, ebből 30 Szlovákiában.
 
A külföldi franchise partnereik jelentős része helyi ember – nem magyarok –, Schobert elmondása szerint már nem jellemző a magyar partner, egyedül a fő bécsi üzletet nyitja a soproni egységük magyar tulajdonosa (de osztrák vezetővel nyílik meg az egység).
 

Folynak a tárgyalások Agassival

 
Arra a kérdésre, hogy mennyire elégedettek az új külföldi üzleteikkel, Schobert elmondta, hogy az elvárásaiknak megfelelően indultak ezek a boltok, elégedettek. A cégvezető emellett hozzátette, hogy Európa nyugati felén magasabbak az élelmiszerárak, így adott esetben kevesebb forgalommal is tud profitot termelni egy üzlet.
 
A kibocsátás összegét eközben nem csak a terjeszkedésre fordítják, hanem teljesen új dizájnt is alkotnak, illetve arra költenek még többet, hogy a nemzetközi sztenderdeknek megfelelő professzionális franchise kézikönyvet dolgozzanak ki egy német cég közreműködésével. Emellett pozitív tárgyalásokat folytatunk Agassival – tette hozzá Schobert, aki ugyanakkor többet nem árult el ezekről a tárgyalásokról. A cég emellett ezen a héten is több, tízmilliós nagyságrendű reklámkampányt folytat a magyar sajtóban.
 
Forrás: hvg.hu
Cimkék: étel-ital


vissza a hírekhez


Kiemelt hírek

összes hír
A régió szennyesére pályázik a magyar mosoda-hálózat
dátum 2018-04-16 idő 12:23

Az önkiszolgáló mosodák térnyerését jól szemlélteti, hogy a Bubbles, több mint 50 ezer regisztrált felhasználóval rendelkezik.



Legolvasottabb hírek

összes hír


Franchise tanácsadás

További hírek

Tizedik alkalommal Superbrands-díjas a SPAR
dátum 2018-04-24 idő 09:20

A szakemberek mellett a vásárlók is újra bizalmat szavaztak a SPAR Magyarországnak, amelyet sorozatban tizedszerre tartottak érdemesnek a márkaértékelési díjra.

Május végén Moszkva válik a franchise-világ fővárosává
dátum 2018-04-18 idő 11:26

2018. május végén három jelentős nemzetközi esemény is megrendezésre kerül az orosz fővárosban. a THE MOSCOW FRANCHISE EXPO 2018, a THE WORLD FRANCHISE FORUM az Orosz Franchise Szövetség szervezése, és itt tartják meg a Franchise Világtanács (WFC) soron következő ülését is.

A régió szennyesére pályázik a magyar mosoda-hálózat
dátum 2018-04-16 idő 12:23

Az önkiszolgáló mosodák térnyerését jól szemlélteti, hogy a Bubbles, több mint 50 ezer regisztrált felhasználóval rendelkezik.

Május 10-én kerül megrendezésre a Magyar Franchise Szövetség tisztújító közgyűlése
dátum 2018-04-13 idő 12:45

A közgyűlésen Matthias H. Lehner, a Német Franchise Szövetség alelnöke, a Bodystreet alapító-tulajdonosa osztja meg a hálózatfejlesztéssel kapcsolatos nemzetközi tapasztalatait.

Frozen Yoghurt hálózat kínálja értékesítésre az elmúlt 4 év alatt felépített franchise hálózatát
dátum 2018-04-13 idő 10:50

A koncepció öt egysége négy jelentős budapesti bevásárlóközpontban, valamint a budaörsi Korzó Auchan Kereskedelmi Központban is jelen van üzleteivel.